Kanske är det just därför (eller p.g.a hästgårdarna) som man satsat på en ny gång/cykelbana parallellt med bilvägen ut mot avtagsvägarna Fjärås/Anneberg. För en stund låtsas vi inte om att denna nybyggda cykelbana mynnar ut lite planlöst i en fyrvägskorsning med förvirring, missförstånd och onödiga risker som följd för trafikanter. Nej, istället ska vi titta på hur man lockar cyklister till att välja cykelbanan istället för bilvägen.
Jo, det gör man genom att använda kantsten i refugen förstås. Just när man förväntas ha uppsikt åt sidorna för att pejla ev. korsande trafik in/ut från rondellen, så ska man också ha koll på sina lyft, särskilt med smalare däck som idag är standard på de flesta pendel-, och träningshojar. Varför är inte cykelöverfarten i plan med vägen?
Jo, därför att den är inte byggd av en människa som cyklar. Så enkelt är det. De här kanterna kan tyckas låga och harmlösa, men jag lovar er, så upplevs de inte. Efter första gången man satt sina hjul i kanterna eller bunnyhoppat refugen så vet man bättre och väljer nog att avstå banan till förmån för bilvägen som är helt utan hinder och störningar. Nej, gör om och gör rätt. Få folk att VILJA använda det ni bygger.
Jag antar helt kallt att du lämnar alla dina vettiga synpunkter på "Otänkt" (som f.ö. inte är unikt för Göteborg, tyvärr) här:
SvaraRaderahttp://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c4/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwN_t0AXA6MQN8ewgBAfJ9NQY_2CbEdFAF7NyIA!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J30GHT1023I9LGJI02R5000000_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/invanare/resor_trafik/akt_n400_rt_120903_lattadittcykelhjarta