Sidor

onsdag 26 september 2012

Cyklisten ger igen!

I Mölndalsposten kan man idag läsa en artikel om en buss som hamnat lite vid sidan av vägen. Endast två passagerare fanns ombord förutom föraren och ingen blev skadad vid olyckan, skönt. Mot denna bakgrund kan man förstås kosta på sig att vara lite syrlig, särskilt som Västtrafiks bussförare, anställda av Keolis, inte direkt toppar favoritlistorna bland regionens cyklister.

Det är dags att ge igen. Låt oss rikta luppen mot ett antal påståenden och uttalanden ur artikeln.

Vi börjar med artikelns kärna - ofokuseringen.
"Föraren blev ofokuserad och tappade därför kontrollen över fordonet som gled av vägen"
Frågorna hopar sig direkt. Hur och varför blir en yrkeförare plötsligt ofokuserad? Innebär det i själva verket att han varit fokuserad, fast på fel saker? Och varför tappar man kontrollen och kör av vägen, bara för att fokus faller? Det här luktar "cover-up" lång väg.

Vi "glider" vidare, för att använda busstermer.
"Chauffören har förklarat olyckan med att han förlorade uppmärksamheten."
Här får vi andra termer att jobba med. Föraren medger en olycka och skyller den på att han inte varit uppmärksam. På vad? På vägen, bussen, sig själv?

Fakta, äntligen.
"Ingen stod i vägen."
Det var ju en jäkla tur! Men det förklarar ju inte heller varför han ändå valde att lämna den.

Och så, resultatet av reporterns egen analys av händelseförloppet:
"Somnade han vid ratten? - Nej"
Nähä, kan då någon förklara för mig vad ofokus och förlorad uppmärksamhet egentligen är i vaket tillstånd och hur det får en buss att glida rakt fram, ner i diket när vägen svänger lite grann.

"Ej i trafik". Ska det vara roligt?

Vad är det egentligen Keolis säger när de fritt får välja orden som ska förklara att en förare somnat, SMSat, tillfredsställt sig själv eller sneglat på passagerarna i innerbackspegeln och därmed kört av vägen med firmans buss och bokat en halvsida dålig publicitet i lokalpressen. Ofokus och tappad uppmärksamhet. Känn på dem - ofokus och tappad uppmärksamhet.

Vad kan landsvägscyklister ta med sig av det inträffade? Kan dessa begrepp månne även föranleda breddcykling? Låter väl rimligt.

Avslutningvis knyter jag an till årets egenupplevda bottennapp på området. Minns ni incidenten med pinnen om jag skrev om tidigare i sommar?

Linje 767 - check.
Spårhagavägen - check.
Bussförare med fel eller inget fokus - check.

Frågan man ställer sig efter att ha läst artikeln är förstås; vem kastade han pinnar på den här gången?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar