Sidor

fredag 28 juni 2013

Sköna crosskvällar

De här småkyliga sommarkvällarna med mörka moln och enstaka skurar är ju som gjorda för crossåka. Kort och intensivt, mycket egenproducerad värme och liten fartvindsavklyning gör ju att man kan åka ut i kort/kort och utan förstärkningsplagg. Att vi sedan har så fantastiska vägar och områden alldeles inpå knuten i Eklanda gör ju inte det hela sämre.

Kort uppdatering på handlingsplanen också.

Bakhjul nr 1:
Defekt: tubdäcket har glidit på fälgen och ventilen är starkt vinklad, riskerar att gå av. Fälgen har en stor bula efter en rejäl smäll mot en sten i höstas.
Åtgärd: lossa tuben och banka rätt fälgen, återlimma
Verktyg: hammare, klister

Status: situationen är akut omvärderad, hjulet är körbart i brist på andra alternativ

Bakhjul nr 2:
Defekt: bomullssidan av tubdäcken har ruttnat så att latexslangen tittar ut
Åtgärd: beställ ett nytt Dugastdäck
Verktyg: plånbok, klister

Status: ett nytt Dugastdäck och dubbla tuber Aquasure upphämtat hos Karlssons Cykel.

Bakhjul nr 3:
Defekt: hjulet kastar i sida och tuben är blanksliten
Åtgärd: rikta hjulet och köp nytt tubdäck
Verktyg: hammare, plånbok, klister
Status: nya däck är beställda, Dugast Pipisquallo.

 
Bakhjul nr 4:
Defekt: alla ekrar på icke drivsida hänger i sista gängan på nippeln och skramlar
Åtgärd: sluta bygga egna hjul
Verktyg: plånbok

Status: vraket är undanhängt i väntan på motivation att riva hjulet och börja om.

 
Igår kväll fick alltså bakhjul nr 1 tjänstgöra på crossen. Det är det äldsta och mest använda av alla hjulen och har rullat tre CX-cuper och massor av träningstimmar. Det är byggt på en Ambrosio F20-fälg med DT Competitionekrar och Recordnav. Ett tips om ni använder F20-fälgarna är att täcka de gigantiska ekerhålen med ett fälgband som sedan mättas med klister. Den sammanlagda kontaktytan ökas med nästan en handflata, vilket i sin tur spelar stor roll för om däcket sitter kvar på fälgen eller fastnar i bakbromsen och ger er en kort luftfärd över styret i utgången av en kurva.

Bakhjul nr 2 är byggt på samma fälg och nav, men med DT:s lättaste runda eker, Revolution. Viktbesparingen blir ca 120 gram mot Competitionekrar och hela hjulpar nr 2 väger endast 1430 gram, vilket är riktigt skapligt för ett aluhjul. Farhågorna kring de lätta ekrarna visade sig obefogade, efter två år är de fortfarande spikraka och det beror inte på att jag varit snäll mot hjulen.

Till sist, lite kort om däck igen, det kan man ju skriva hur mycket som helst om. Det är ganska länge sedan jag åkte på Tufo Cubus nu, men igår kväll fick jag en ny uppdatering på hur elakt de greppar. Det är som om crossen tar tag i omvärlden och roterar den kring sig. Det gäller att knipa med stjärtmusklerna kring sadeln om man sitta kvar när man sätter in hojen i kurvorna, för det svänger ordentligt. Samtidigt rullar de ju inte särskilt lätt med det monstermönstret, så en tur på grus kan bli ganska trögkörd av den anledningen.

Lite mer om det senaste crossmeket kommer inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar