Kort uppdatering på handlingsplanen också.
Bakhjul nr 1:
Defekt: tubdäcket har glidit på fälgen och ventilen är starkt vinklad, riskerar att gå av. Fälgen har en stor bula efter en rejäl smäll mot en sten i höstas.
Åtgärd: lossa tuben och banka rätt fälgen, återlimma
Verktyg: hammare, klister
Status: situationen är akut omvärderad, hjulet är körbart i brist på andra alternativ
Bakhjul nr 2:
Defekt: bomullssidan av tubdäcken har ruttnat så att latexslangen tittar ut
Åtgärd: beställ ett nytt Dugastdäck
Verktyg: plånbok, klister
Status: ett nytt Dugastdäck och dubbla tuber Aquasure upphämtat hos Karlssons Cykel.
Bakhjul nr 3:
Defekt: hjulet kastar i sida och tuben är blanksliten
Åtgärd: rikta hjulet och köp nytt tubdäck
Verktyg: hammare, plånbok, klister
Status: nya däck är beställda, Dugast Pipisquallo.
Bakhjul nr 4:
Defekt: alla ekrar på icke drivsida hänger i sista gängan på nippeln och skramlar
Åtgärd: sluta bygga egna hjul
Verktyg: plånbok
Status: vraket är undanhängt i väntan på motivation att riva hjulet och börja om.
Bakhjul nr 2 är byggt på samma fälg och nav, men med DT:s lättaste runda eker, Revolution. Viktbesparingen blir ca 120 gram mot Competitionekrar och hela hjulpar nr 2 väger endast 1430 gram, vilket är riktigt skapligt för ett aluhjul. Farhågorna kring de lätta ekrarna visade sig obefogade, efter två år är de fortfarande spikraka och det beror inte på att jag varit snäll mot hjulen.
Till sist, lite kort om däck igen, det kan man ju skriva hur mycket som helst om. Det är ganska länge sedan jag åkte på Tufo Cubus nu, men igår kväll fick jag en ny uppdatering på hur elakt de greppar. Det är som om crossen tar tag i omvärlden och roterar den kring sig. Det gäller att knipa med stjärtmusklerna kring sadeln om man sitta kvar när man sätter in hojen i kurvorna, för det svänger ordentligt. Samtidigt rullar de ju inte särskilt lätt med det monstermönstret, så en tur på grus kan bli ganska trögkörd av den anledningen.
Lite mer om det senaste crossmeket kommer inom kort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar