Sidor

måndag 29 november 2010

Projekt CX del 5

Projekt CX del 5 - DÄCK

Dags att runda av serien om årets crossbygge med att titta på vilka ostar som sitter limmade på fälgarna, och varför. Till att börja med kan man konstatera att just däck nog är föremål för de allra flesta diskussionerna som omger cykelcrossen, när man väl har nått över en nivå där cykeln för övrigt verkar fungera hyfsat felfritt. Anledningarna till det är, som alla vid det här laget har förstått, att man behöver något att skylla dålig form på eller förklara en välmaskerat formtopp med.

Jag använder Tufo Flexus Primus och Tufo Flexus Cubus på var sitt hjulpar under hela CX Cupen.

Generellt kan man väl säga att crossdäck har tre huvudsakliga faktorer som spelar in när det gäller hur de presterar mot underlaget; mönster, tryck och position (d.v.s. om de sitter kvar på fälgen).

Mönstret är ju alltid en kompromiss, såvida inte banan består av samma underlag på hela varvet. Jag försöker väga hur mycket jag kan förlora respektive vinna i tid på olika partier och se vilket däck som spar mest tid åt mig. Hela första helgen i Falun, Ludvika var en solklar "Primushelg", torrt och snabbt underlag. Lidköping, Stockholm och Göteborg likaså. Jag imponeras faktiskt av Primusdäcket även under de partier där det är lite lera, det bettar bättre än man tror, även med lite mer tryck i.

Cubusdäcket har slitit ont i Borås, Kumla, Söderköping och Jönköping. Gött kurvgrepp, fäste även vid stående uppför och mycket pålitligt när man lägger ner i snabbare svängar.

Tryck och tyck! Mindre luft - mer fäste. Men även, större risk för tubkräng och tungrullat på snabba underlag. Min erfarenhet är att man ska akta sig för att pumpa för hårt i tron om att man ska spara benen. Den säger även att man ska se upp med tryck ner mot 1,5 bar i 32 mm:s däck om man väger 75 kg och har bra igångdrag. Vilket för oss in på sista faktorn;

Position, alltså däckets förmåga (eller snarare oförmåga) att stanna kvar på fälgen trots grov misshandel, ofördelaktig temperatur, väta och lera, så vill jag påstå att den här faktorn är helt avgörande för prestandan. Ett avkrängt tubdäck genererar i de flesta fall en löpning till depån där man sannolikt finner ett hjul med ett ännu sämre limmat däck. Alltså, limma ordentligt - använd mycket tid och ännu mer klister.

Tjeckiska Tufo levererar däck till min cross, via Racerdepån i Falköping. Min bedömning är att de ger mest däck per krona utan att lämna premiumsegmentet. Låg vikt, hög slitstyrka och vettig prissättning.


Däck för lera, åska och drivis:

Tufo Flexus Cubus 32.
Verkl. vikt: 660 g/par, (660 g angivet av Tufo)
Pris: ca 700 kr/st



Däck för gräs och grus:

Tufo Flexus Primus 32.
Verkl. vikt: 620 g/par, (620 g angivet av Tufo)
Pris: ca 700 kr/st



Både Cubus och Primus (samt även Dry Plus) finns i 34 mm:s bredd samt i en billigare träningsversion utan tillägget Flexus.

- - - - - - -

Tävlingsfråga nr 5, den sista frågan: vilken är den av UCI numer beslutade maximala däcksbredden för ett cyclo-crossdäck mätt i millimeter? En riktig bjudfråga, eller?

Här kommer också de tidigare fyra frågorna i serien, så att ni enkelt kan räkna ihop era fem tal till en summa och maila in den till info@bjornfredriksson.se.

Närmast rätt svar på torsdag kväll vinner en ny, superläcker mp3-spelare. En sådan här, fast silver.

- - - - - - - - - - -

Projekt CX del 1 - HJUL:
Vad var rampriset för en Columbus Cyclo X, "den första riktiga crossen", i Cykelcitys katalog från 2001?

Projekt CX del 2 - RAM:
Hur stor är verklig viktskillnad på ramen, mätt i gram, mellan min Ridley Crosswind aluminium och min Ridley X-Fire Carbon? (båda storlek 52)

Projekt CX del 3 - VÄXEL:
Hur många kuggar finns totalt på en Campagnolo 10-delad 25/12 kassett?

Projekt CX del 4 - BROMS:
Hur många kilometer uppger deras testcyklister att de kört utan oljud från bromsarna efter att ha applicerat ”The Disc Brake Silencer”?

Lycka till.
Projekt CX - out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar