I tillägg till de två krav som omfattar bromsarna inom landsväg (låg vikt och snygg design) så kommer prestandan in i bilden på ett annat sätt i cykelcross. Särskilt då för mig som inte behärskar kurvtekniken fullt ut och använder bromsen för att sänka farten inför kurvorna istället för att våga lita på fäste och teknik. Att köra ett tekniskt träningsvarv snabbare och snabbare, utan att använda bromsen, ger bra övning och kännedom om både din och din cykels gränser. Och limmets förstås.
Frogglegs är ju ”the shit” om du kör cross. Få använder något annat än denna variant av cantileverbroms. Konstruktionen är superenkel och därför finns det också en mängd fabrikat av bromsar att välja bland på marknaden, som alla gör samma sak. Två parallella viktoptimerade plattor i aluminium eller kolfiber som roterar runt en fjäderlastad axel skruvad i gaffeln.
När det kommer till bromsbelägg så kör jag med Swisstops Rat Yellow King som är anpassade för carbonfälg. De bromsar alldeles utmärkt även på mina alufälgar, både i vått och torrt.
Här är grodbenen som just nu sitter på crossen. Det är shop4cross som levererat och de kallar sin egen modell för Froggleg S4C Cross Racing. De är billiga, lätta och gör jobbet. Ett stort plus är att det sitter en lätt åtkomlig vajerjustering ute på ena armen både fram och bak (ej på bild). Perfekt för snabba justeringar, med handskar på, en minut innan start. Funkar faktiskt även att skruva på under gång om det kniper. Går även att beställa separat och eftermontera på många modeller.
Lösningen på bilden; S4C-bromsar med korta alubultar och Swisstop: 242 gram för två par inklusive vajer, justeringar och ok. Det är lätt. Priset är också lätt, ca 450 kr - för fram och bak!
Fiffiga bromsbelägg med justeringsmöjlighet via insex i axeln. Som ni ser så sitter de tunga stålbultarna på den här hojen, dessutom med distanser eftersom de är för långa. Man ser väl ambitionsnivån över lag här...
Styva bromsarmar är viktigt. Vettiga bromsbelägg är ännu viktigare och min erfarenhet säger att stumhet i montage och lager på cykeln är viktigast av allt. Minsta glapp i styrlager och du får vibrationer och skakningar som tar bort både prestanda och känsla i inbromsningen. Innan jag hällde gänglåsning på bultarna och justerade bultdistanserna så skakade bromsarmarna ofta loss under tävling så att de glappade mot gaffelinfästningen. I kombination med ovan nämnda styrlagerglapp så blev det katastrof, vilket vid åtminstone ett tillfälle skickat mig av banan. Med rejält oflyt (x2 i Tidan) så kickar man till bromsbeläggen och får en så kallad ekerbroms, ett system utvecklat från barndomens smattrande pappflärp och som låser effektivt och permanent men kan bli onödigt dyrt.
Frågedags, näst sista frågan i serien. Swisstop tillverkas av Rex Articoli Tecnici SA i Schweiz som även marknadsför en mirakelspray för skivbromsbelägg, något som av allt att döma är på väg in i cykelcrossen under nästa år efter regeländring från UCI.
Tävlingsfråga nr 4: Hur många kilometer uppger deras testcyklister att de kört utan oljud från bromsarna efter att ha applicerat ”The Disc Brake Silencer”?
--------------------------------
Bloggserien Projekt CX:
hjul
ram
växel
broms
däck
Cykelcross - Cykelns svar på skidorientering... Kul läsning Björn, hade det inte varit för att pengarna läggs på andra projekt just nu hade jag köpt en cross bara för prylarna!
SvaraRadera