Sidor

fredag 5 november 2010

Projekt CX del 3

Mycket lera har strilat mellan ekrarna sedan andra delen av Cx-byggarserien presenterades i september. Hög tid nu efter 6-7 tävlingar att utvärdera årets växelexperiment. Här kommer tredje delen i serien om crossbygget.

Projekt CX del 3 – VÄXEL

I och med bygget av den nya Ridleyn fick jag verkställt en del växelrelaterade funderingar som jag gått och klurat på under en längre tid. Följande områden har därför fått en släng av nytänk inför säsongen:

- växelreglage
- utväxling
- rent sadelrör
- ny bakväxel (tillkommande bonuspunkt efter Lidköping)

- Växelreglage
Efter att ha erfarit vad Campagnolos nya 11-delade växel/bromshandtag gjorde för känslan och framför allt bromsprestandan på landsväg så ville jag absolut använda dessa på nya crossen. 11-delat kändes dock både som en onödig kostnad och risk i smutsen så därför var det oerhört tacksamt och passande att italienarna begåvade den 10-delade Centaurgruppen med de nya handtagen inför förra säsongen.

Den förra Centaurgruppen växlar den gamla hojen sedan 2007 men det ska sägas att den aldrig varit någon favorit utan dumpfunktion och med en ”felvänd” högerknapp. Nya gruppen har ett suveränt handgrepp, bra bromskraft och möjlighet att dumpa iväg en hel trave växlar i bak på en gång. Gummit är räfflat och blir därför inte lika halt vid väta som tidigare. Dessutom, skönare grepp, styggare look och en försumbar viktskillnad mot Record 11. Vasst och ruggigt prisvärt.

- Utväxling
Här var jag sedan länge motiverad att göra en stor förändring. Från att 2007 ha kört omkring på ett hopplöst kompaktvevparti (50/34) som inte passade till något, så satsade jag 2008 på byte till en 46:a ytter vilket gjorde cykeln duglig till annat än asfaltslopp. Dock var 34:an onödigt långsam i de allra flesta fall och med 46:an upplevde jag att kedjan mest stod på tvären hela tiden.

Efter en del tester så föll beslutet på en 42:a för den nya hojen, i kombination med en 25/12 i bak mot tidigare 26/13. Den utväxlingen, tillsammans med en sensommar förgylld av styrkeuthållighetsträning (StU) blev min lag i höst. Behövs lättare växel så blir det till att springa för sadelröret är obesudlat.

- Rent sadelrör
Ingen framväxel, 42:an i innerposition för bästa kedjelinje och ett specialtillverkat kedjeskydd från Experimental Prototype som verkligen pryder vevpartiet med alla sina 22 gram!


Det dräller ju inte direkt av sådana här Campagnolokompatibla skönheter på marknaden, så det fick bli en specialbeställning hos Mattias Hellöre.


På plats. Superläckert och det funkar perfekt. Efter lite shimsning.

En Deda Dog fang är det enda som tillåts krama röret för den vill man inte vara utan. Nu löper kedjan vackert mellan plasttanden och kedjeskyddet och hittills har den aldrig lämnat klingan.

Plats!

- Ny bakväxel
Centaurgruppens bakväxel har en ytterplatta i kolfiber. Snyggt och tryggt i det avseende att jag efter tre skrotade växlar vet exakt var den går av. Första växeln vintern 2007, gren i bakhjulet på premiärturen. Blev stående i leran på Kinnekulleleden och fick ringa bärgning. Andra växeln elva dagar senare, gren i bakhjulet vid färd på skogsväg utanför Källby. Därefter bytte jag till en Veloce helt i aluminium som nu är så trött i fjädern att den endast i högre farter spänner med hjälp av fartvinden.

Ny carboncross och lärdom åt sidan. Ny Centaurväxel och inga grenar i hjulet. Gick bra ända till Lidköping då jag misstänker att hjulet lossnade i ramen, ställde sig på tvären och drog med sig hela paketet medsols tills bakväxeln avrättades mot det övre kedjestaget.

Nya örhänget.

Trevligt då att 2011:ans grupper var på väg ut och en bonus att Veloce i aluminium är lättare än gamla Centaur i carbon. Snyggt med svart också.


Drivlinan, med gamla växeln (R.I.P).

Tävlingsfråga nr 3 i serien. Hur många kuggar finns totalt på en Campagnolo 10-delad 25/12 kassett? Lycka till.

--------------------------------
Bloggserien Projekt CX:

hjul
ram
växel
broms
däck

Länk till Projekt CX del 1 - hjul

2 kommentarer:

  1. 171 tänder på din kassett. Borde vara samma på min D-Akassett som jag hoppas köra med imorrn.

    Fint val av växlar annars. Shimsning för bashen, för skruven i vevarmen eller?

    SvaraRadera
  2. Jag kör med en oval 42:a från Mattias (kör också Campagnolo-compact vevar), inbillar mig att det ger lite bättre segdragningsförmåga där man annars hade lagt ner på lill-klingan...

    SvaraRadera