Sidor

måndag 15 oktober 2012

Falun söndag

Min oro för snuvan inför söndagens race botades via en uppvärmning från Främby Udde upp till Lugnet. Ovanpå det 30 minuters frusen åskådning av Prestigeklassen och toppning med tio minuters varvlopp i närliggande skogsdunge. Därefter var näsan ren och tankarna klara inför dagens uppgift.

Till start, från andra led som vanligt. Faluvarianten med flaggstart blev en omedelbar favorit eftersom en människa har svårt att dölja när något är på gång. En tiondel och ett bra frånskjut är allt som behövs så är man i linje med förstaledet, men eftersom tävlingen är längre än 200 meter så kan jag inte basera min taktik på startresurserna enbart. Till skillnad från lördagens tävling låg fokuset idag på att öppna måttligt och gå med förstagruppen upp i backen för att sedan mala ner motståndet med ett uttömmande snack om något ointressant, t.ex. solig cykling på asfalt sommartid.

All gick enligt plan tills det gick åt skogen. Satt som en prins på hjul runt pic-nicbordssvängen när framförvarande åkare bommar kurvan och kör av. Dock lyckas han lyfta bandet med armen och således kör jag rakt under det utan att ens fatta att jag är utanför banan. Förrän bandet åkte ner och jag fångades vid dess slut mot lyktstolpen. Och där står man så, med ett röd/vitt plastband virat runt halsen och ser cx-tåget passera. Kanon, verkligen!

Att jaga ikapp små, lätta crossåkare uppför straffar sig förstås och så småningom bildas det en grupp med bland andra mig och Mats "Airbag" Berntsson från CK Master, en herre som förnedrade mig redan på första Introcrossen i september då han knep tredjeplatsen på slutet.

Som så ofta i cykelcross kommer man till en situation när placeringarna satt sig i stora drag och kampen går ner på man-mot-man-nivå. Det här är nästan det bästa med sporten och här är förstås allt tillåtet. Utom att förlora. Utan att gå närmare in på det sista varvet, eller hur slaget slutade, så är jag ganska nöjd med min 14:e plats. Hade kortare tid fram till segraren på söndagen och nästan kontakt med gänget runt 10:e plats.

På http://jontestark.blogspot.se/2012/10/dag-2-falu-cx-bilder.html hittade jag också den här underbara bilden som visar Adam, David och Olof.

 Ni som är cyklister ser ju vad som händer, precis här.

Nu gäller vässning fram till SM och det kommer att köras ergometer så in i....
Kanske behöver jag också ett par nya hjul. Till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar