Sidor

tisdag 23 oktober 2012

CX/TC-kombo

En äkta 16-smitning på jobbet låg till grund för dagens lyckade träningspass. Målet var en timmes sweetspot på crossen i dagsljus och det landades med 10 minuter marginal. Rekordsnabbt ombyte följt av en tvåfotsdribbling och exakt tre markkontakter senare satt jag i sadeln vevandes i klädsam omkörning på cykelbanan in mot centrala Göteborg.

Väl på plats vid Vallen lättades förstärkningsplaggen i en båge mot trädet och klockan trycktes av mot en rullande start på gruset. Körde åtta av söndagens Introcrossvarv med fokus på teknik och med en ansträngning strax under tröskeln. Ett par reflektoner från tilltaget;

- Tufo Flexus Cubus har ett fett bett i leran. I söndags åkte jag på Dugast Rhino, ett mer komplett däck som i min mening överglänser Tufosarna framför allt på grus och torrt till halvblött gräs. Men när det gäller tung och geggig lera så biter de gamla Cubusarna verkligen fint. 

- En liten sänkning av farten, som idag, ger tillbaka i trappan. Åtta gånger på raken, snabba, raska kliv, kort sprint på toppen och rappt påhopp. Inget av detta fanns på söndagen som såg ett patetiskt "dököttssläp" som inte klarat ett enda trappsteg till.

- Nästa år crossar jag sannolikt med en elektrisk bakväxel från Campagnolo. Om de tills dess insett att batterier för tävlingsbruk ska räcka i två dygn, inte 2 000 km. Stora, utanpåliggande batteripack känns som ett omotiverat och onödigt steg på vägen mot en bra energiförsörjning för en såpass tekniskt avancerad produkt.

Efter 38 minuter i vänstervarv tillsammans med ett äldre par som valde att rasta hunden i idealspåret och markera sitt missnöje med att vara lite lagom i vägen och låta hunden springa och skälla efter mig, styrde jag hem till testcykeln för att skarva med en halvtimme korta intervaller på 500 watt. Ovanpå detta har jag nu belönades med en bit äpplepaj bakad på de bästa äpplen man kan finna - grannens.

Här finns resultaten från söndagens Introcross som går till historien som säsongens första och sista bakfyllecross.

I morgon erbjuds "pannlampscross" med start kl 18.30 vid Cykelcity. Kan bli aktuellt med T30-tuberna då så att man får samma fina fart som i lördags runt sjöarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar