Sidor

tisdag 28 juni 2011

Porslinsnav minsann

Japp, nu har det testats hjul ett tag och skrällen uteblir förstås, som alltid när man kör på trygga, fantastiska grejer.

Om man spenderat de senaste fem åren med ett par Campagnolo Eurus mellan gafflarna så heter den självklara uppgraderingen Shamal Ultra - i min mening ett av de allra finaste aluminiumhjul man kan få tag på. Redan efter 35 mil med olika typer av åkning kommer här utvärderingen:

KÖP!

USB = ultra smooth bearings, funkar utan kabel.

Och efter detta uttömmande omdöme, över till några tekniska fakta som backar upp betyget:

Framhjul: profilhöjd 24 mm, radialekrat, vikt 605 g
Bakhjul: profilhöjd 28 mm, G3-ekring, vikt 820 g.
Aeroekrar i aluminium, navkoppar i kolfiber, keramiska kullager

Utseendemässigt är det navkoppar och klistermärken som skiljer mot lillebrorsan Eurus, men på vågen diffar det på hela 153 gram så jag tror att de finurliga Vicenzaborna gett sig i kast med att lätta fälgarna också.

Enligt min gamla kollega Göran, som jobbat med kullagertillverkning i 2000 år, så rullar inte keramiska lager lättare än vanliga stållager till en början. Däremot så rullar de lättare över tiden eftersom de keramiska kulorna är hårdare än stål och därmed maler ner smutsen som tar sig in istället för tvärtom.

Att jämföra de nya hjulen med Eurusparet som rullat över 4 000 mil är väl inte rättvist, jag kan bara konstatera att jag aldrig åkt på något som rullar så mjukt, tyst och lätt. Spelar ju egentligen ingen roll vad det beror på.

Annars är åkegenskaperna desamma som hos Eurushjulen. Spurtvänligt och klättervänligt men samtidigt stabilt och komfortabelt. Dessutom förmedlar Shamalhjulen, precis som de andra hjulen i Campas toppsortiment, en skum känsla av att vara lika del högpresterande precisionsinstrument och lika del stridsvagn. Vad mer kan man önska?

En annan bonus är att cykeln nu prickar viktgränsen och jag behöver således inte såga av min nya sadelstolpe. Bra eftersom jag planerar att insertera densamma långt upp i någons rektum om den inte slutar "knaka" snart. 

Som vanligt är ett matchande utseende allt annat än en tillfällighet. Nästa lika snygga som Borahjulen. Nästan lika lätta också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar