Sidor

torsdag 16 juni 2011

Godmorgon sol

Bättre start på dagen är svår att få. 17 grader och strålande sol på morgonen när man vevar iväg mot jobbet i Kungsbacka.

43 minuter ren njutning väntar.

Det blev ett fint G2-pass på morgonen och ännu ett på väg hem på eftermiddagen då jag hade tid att köra lite längre. Ett snabbt sko-, och cykelbyte hemma och iväg för att köra Kanskecross där Patrik bjöd på en mustig Kanskekrash uppe vid Oxsjön - en proper avåkning i kurvans berömda tangent. Ganska snart satte en fotbollsstor sten stopp för framfarten i terrängen varpå Elgström fortsatte färden in i skogen på egen hand. Kanske kan vi få ett lite mer utförligt referat i kommentarsfältet?

- - - - - -

Igår deltog jag i fjärde upplagan av "proRUNNING" med det glada jobbgänget som löper tillsammans en gång i veckan. Platsen för slaget var Rigortorpet nordost om Kungsbacka och dess småkuperade 10 kilometersslinga som var ny för samtliga. Passet inleddes med en klättring i makligt 5:30-tempo och inget dramatiskt inträffade förrän efter 6 km då jag och Z fick gaser och tvingades slå av på farten. Genast attackerade E och fick lucka på 30 meter som stod sig en dryg kilometer. Samtidigt tvingades A att släppa i gasmolnet bakom oss.

Efter diverse oroligheter och nya försök att ställa av kollegorna passerade jag 9 kilometersskylten i knapp ledning trygg i min tro att en rejäl spurt skulle grusa eventuella planer bakifrån. Det vi inte visste var att spåret, med 700 meter kvar, gick rakt ner i ett träsk och istället för spurter såg fältet en orgie av snedtramp, höga knäuppdrag och ett desperat sökande efter fast mark att ta avstamp från. När vi i spridd ordning till slut krälat ur träsket återstod 200 meter vilka visade sig vara fria för tolkning avseende bansträckning och de sista urladdningarna gick i spridda riktningar. Återsamlingen vid parkeringen gick dock enligt plan och ingen gick förlorad i geggan.

2 kommentarer:

  1. Patrik Elgström17 juni 2011 kl. 11:25

    Det var inget kanske bakom den kraschen. Högst konkret, raklinje i förhållande till ryggraden landade jag på huvudet. Som på film. Nu på morgonen har jag besökt vårdcentral, OK. Röntgen, OK. CykelCity, OK. Med ny hjälm och sjukgymnastik blir allt bra...

    SvaraRadera
  2. Patrik Elgström17 juni 2011 kl. 19:11

    Epilog; Kort efter min kommentar ringde läkaren och sa att han remitterade mig till Mölndalsjukhus för ytterligare röntgenundersökning. Omsorgen gav mig en stödkragen som bars under eftermiddagen från rum till rum. Fem timmar senare släpptes jag, utan krage men med en påse rolig piller. En dag nästan lika lång som en Vätternrunda, sub9.

    SvaraRadera