Om man skulle definiera den tillgängliga mentala kapaciteten som ”X” så fördelas den över tiden normalt jämnt mellan jobb, privatliv och cykel. Förmågan att upprätthålla en delikat balans mellan dessa huvudingredienser utgör självaste grunden för framgång inom alla tre.
I och med vår förestående dubbla flytt så sätts min mentala kapacitet på prov genom diverse omöjliga kravekvationer. Följden blir så klart att man måste prioritera, ett begrepp som missbrukats och missförståtts mer än något annat det senaste decenniet. Sällan blir resultatet av prioriteringen att något väljs bort. Istället överskrids ”X” till dess att något eller någon viker ner sig. Med utländska ord; ”something has to give”.
+ nedmontering av komplett boende
+ jobb hela sommaren
+ planering av bostadslös period (6 veckor)
+ inflytt i hus september-oktober
+ CX Cupen, deltagande
+ CX Cupens nya webbsajt
= 3X
Notera att tid inte tagits upp som en faktor i sammanhanget. Det handlar främst om en mängd tankar och funderingar som ska trängas innanför hjälmen på en och samma gång.
Bloggandet tar förstås en smäll. Träning och ideellt engagemang likaså. För att koppla av och bort så har en del kvällstid tillbringats framför TV:n där Seinfeld spelas upp från Apple TV:n, säsong för säsong. Avkoppling, verklighetsflykt, humor och Kramer. Att skratta är förlösande och skingrade tankar hjälper sömnens inträde på traven.
Träningen har antagit ett motionsliknande format som jag väl känner igen från de ludna dagarna i början av 2000-talet. Lika bra att definiera det också, alltså motionspassets viktigaste förhållanden:
- genomförs under torra förhållanden
- genomförs i mån av tid
- är inte längre än två timmar
- jämn och hög hastighet, styrd av förväntad snittfart.
- övertolkning av kvalitetsinslag (en backe blir en intervall, ett trafikljus blir ett igångdrag)
- främsta syfte; hälsa och hävd
En intressant iakttagelse är att min kapacitet inte påverkats av påtvingad vila och uteblivna fikapass i den utsträckning som jag befarat. Sannolikt beror detta på att jag utgick från en låg nivå. Den numer typiska 35-snittsrundan över 90 minuter tillsammans med frekventa marklyft av flyttlådor verkar hålla kroppen igång precis lagom mycket för att den inte ska packa ihop helt. Kryddat med spridda löppass och allmän upphetsning över bostadsläget gör dessutom att jag inte håller hoppet helt förlorat för senare delen av CX-säsongen.
Men, man vet aldrig hur september månad artar sig och vilken energi det blir över till träning. Med crossen inlåst i ett förråd vecka 31-37 är det aldrig för tidigt att ge upp. Bland kända handduksinkast minns man väl främst när Kongo förklarade säsongen 2009 förlorad redan efter Skoghalls Prolog. Han är en föregångare på många sätt. Redan efter GP-loppet dagen efter kom nästa klassiska konstaterande, som en replik på varför han släppt kontakten med fältet:
- Mina hjul är för lätta!
Tack till Mattias "Kongo" Johansson för sköna minnen och även till Emil Lindgren och Mattias Cedwin som ringer och hejar på! För er skull ska jag dra en repa med hojen nu. Det blir 90 minuter på halvfart i solen så att jag kan äta lite godis i kväll.
- - - - -
Slutligen, ett av mina favoritklipp från Seinfeld.
Bakgrund: Kramer har adopterat en bit motorväg och målat över skiljelinjerna mellan filerna för att skapa ökad komfort. Efter rapporter om svår trafikstockning på sträckan försöker han, i skydd av mörkret, att ta bort färgen med thinner.
Bonus: Newman levererar tidernas tolkning av "Three times a lady"
Mycket nöje!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar