Sidor

söndag 13 februari 2011

Rassel i solen

Ännu en fantastiskt fin träningshelg är till ända och MCK:arna matar mängder av stärkande timmar i solen, med tunga cyklar och tröga dubbdäck. Det går inte särskilt fort ännu, men det är långa pass som ger distansuthållighet och styrka, hård hud och starkt sinne. Det finns ingen del av mig som skulle vilja avstå från vinterträning utomhus i Sverige och den som fått för sig att det inte går att bedriva högkvalitativ cykelträning på vägarna mellan november och mars, har fel.

Just nu är jag mest sugen på att träna utomhus och de senaste två veckorna har jag förlagt intensivpassen till vägarna, med lampa och tunna kläder som hjälper motivationen på traven när det ska köras hårt. TC-träningen får vänta ett tag, jag gjorde ett gäng timmar där inne under perioden september-december, så suget är inte akut ännu.

Igår kördes det 3 x 10 min tröskel med en härligt okontrollerad, naturlig dynamik (dvs. sweet spot-subMax). Lite grus på vägen, lätt motlut och en vindpust så får man ju skyffla in 400 watt för att förhindra att vintercykeln stannar. I nästa stund får man en dusch spolarvätska över sig och överkroppen träder reflexmässigt in i bilden och stjäl energi. Under två timmar lyckades jag faktiskt köra slut benen ganska bra genom att hålla en irriterande G2-nivå mellan intervallerna. Helt fel alltså, men fort gick det och leendet satt fastfruset i den kyliga fartvinden.

Idag gick det lugnare till och en fin grupp smög iväg söderut från bron kl 10. Fem man blev sex i Anneberg och sedan bara två från Kungsbacka till Tostared på sydsidan av Lygnern. Där mötte jag och Johan resten av MCK Elit som körde varvet från andra hållet. Vi vände om och fick backarna en gång till. En timme senare svängde jag av, in mot Kungsbacka för att värma tårna och hälla ner en kopp kaffe. Därefter blev det en kort återuppvärmning ut mot Bröndome och sedan, från Vallda och hem, högre G2 i 50 minuter som avslutning. Knappt fem timmar på klockan och en skönt genomtrött kropp som belöning.

Idag blev jag sugen på Hammarö 3-dagars. Funderar på vad jag ska göra åt det.

Skoghall 2007. 
Sören Larsson, Svanesunds GIF och undertecknad, tävlandes för Skara CK. Strax är det dags för en tredjeplats på linjeloppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar