Sidor

fredag 18 februari 2011

Gul premiär

Häromkvällen fick jag ett samtal från en viss Lindgren som satt uttråkad i bilen på väg hem från tester i Falun. Emil har vid flera tillfällen försökt få över mig till andra sidan och den här gången var argumenten för en framtida MTB-karriär inte bara väl avvägda utan även förenade med rena löften om framgång.

Kör man cross så står man redan med ena benet i skiten och EN futtig cykel till kan man väl alltid smyga in i stallet. Det är jättekul, självklart, kom igen nu Björn för f-n, och så vidare.

Jag försvarar mig med fakta. Jag har varit där och vänt och här är bildbevisen. Hoppas de syns ända till Cypern.

Långa Billingeracet den 7:e augusti 2005 - min första och sista MTB-tävling. Min relation till lera som underlag var ännu inte utvecklad och jag vurpade tre gånger över styret. Sista gången landade jag på tummen som blev obrukbar med ett par mil till mål. 

Cykeln köpte jag av en kille i Askersund som lyckats mota in den i sin Ford Ka och sedan mötte upp halvvägs i Hova. Dämpgaffeln fyndade(?) jag på Blocket och skivbromskittet trollade den gamle Evaldsmeken Jon fram ur en systemkasse i bagaget på sin bil. 600 spänn senare krönte den min Giant XTC2. Av träningsdagboken framgår att cykeln gick drygt 50 timmar i min ägo. En tiondel av den tiden gick åt till att besegra berget i Skövde. 

Nu, drygt fem år senare ser nästa MTB-pass ut att äga rum i trakterna kring Alingsås. Det blir lånehoj, var så säkra. "Bara å höja stolpen lite..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar