Modell:
Campagnolo Scirocco CX 35
Beskrivning:
Scirocco har funnits i modellprogrammet under många år men ändrat utseende och spec med tiden. Årsmodell 2014 har svarta aeroekrar i stål, radialekrat framhjul, G3-ekrat bakhjul och 35 mm hög profil på kanttrådsfälgarna i aluminium. En såpass hög metallfälg blir förstås lite tyngre men i gengäld blir den snygg, styv och "aero" vilket är superviktigt inom cykelcross. Som ni vet är vinden det största motståndet över 17 km/h, om man inte har lera upp till naven förstås. Då är 17 km/h istället en drömfart. Scirocco CX har extratätade lager som ska hålla smutsen borta. Länk till mer produktinfo.
Scirocco har funnits i modellprogrammet under många år men ändrat utseende och spec med tiden. Årsmodell 2014 har svarta aeroekrar i stål, radialekrat framhjul, G3-ekrat bakhjul och 35 mm hög profil på kanttrådsfälgarna i aluminium. En såpass hög metallfälg blir förstås lite tyngre men i gengäld blir den snygg, styv och "aero" vilket är superviktigt inom cykelcross. Som ni vet är vinden det största motståndet över 17 km/h, om man inte har lera upp till naven förstås. Då är 17 km/h istället en drömfart. Scirocco CX har extratätade lager som ska hålla smutsen borta. Länk till mer produktinfo.
Bakhjul utan snabbkoppling. |
Hjul, snabbkopplingar och någon sorts shims för andra komponenttillverkare. Fälgband är monterade. Glöm inte att ta bort de orange varningsetiketterna som sitter på från fabrik. Ventilhattsvarning på det!
Vikt: 1751 gram (804 fram, 947 bak), vilket är 26 gram över tillverkarens uppgift. Snabbkopplingarna väger 120 gram.
Straight pull, aero. |
Min första, spontana reaktion var relaterad till utseendet. Det blir väl lätt så när man under lätt upphetsning sliter upp något ur en stor kartong. De här hjulen är snygga! Om man sedan tänker på hur lite de kostar så vill jag påstå att du får mycket "bling-bang for the buck".
Kanttrådshjul används normalt inte inom tävlingsdisciplinen cykelcross, där tubhjul istället är bättre anpassade. För träning på grus, pendling på väg eller som reservhjul funkar kanttråd dock utmärkt och det är så dessa hjul kommer att testas. För mesta möjliga tubkänsla kommer de att skos med ett par handbyggda Challenge Grifo Pro 33, där däcksmönstret oavkortat för tankarna till älskade Dugast.
Oops... |
Synpunkter efter testkörning:
Kommer under sommaren 2014.
Kommer under sommaren 2014.
But, but, but, they're Kanttråd!
SvaraRaderaActually looking forward to giving the Giffo's a go. What PSI you running them?
Ask me after tomorrow. Heading for Åkulla for two hours of testing on the gravel raods and the beech forest paths. Or join me to find out!
RaderaHmm skolavslutning tomorrow, not sure it would be a wise decsion to miss that for a couple of hours of cross.
SvaraRadera