Sidor

tisdag 13 maj 2014

Campagnolo CX - bakväxel

Dags att ta en titt på den första komponenten i projekt CCX, kanske den mest utsatta; bakväxeln.



Modell:
Campagnolo Chorus 11, short cage

Beskrivning:
Svart aluminium och kolfiber. Växeln är inte modifierad, förstärkt eller i övrigt anpassad för cross, utan det är en landsvägsväxel rakt av. Man kan fritt välja bland de 11-delade serierna, bakväxlarna är kompatibla. Chorus är prisvärd mot de finare grupperna men kanske lite för lyxig för cykelcross? Länk till mer produktinfo.

Leveransomfattning:
Komplett bakväxel i kartong med installationsmanual, inget annat.

Chorus 11-delad, short cage
Vikt:
187 gram, ett gram tyngre än tillverkarens uppgift.
(Athena väger 209 gram och Record 172 gram)

Synpunkter före testkörning:
Bakväxeln är extra utsatt i cykelcross, dels i vurpor där växeln eller växelörat blir stukat, men även om något främmande föremål såsom en mindre supporter eller en strut med frites skulle rulla in i maskineriet.

Ett tips är att byta rulltrissorna i bakväxeln så fort de börjar blir slitna. Risken är annars att kedjan matar snett och nyper mellan den nedre rulltrissan och armen. Resultatet kan bli ett bakväxelhaveri när hela arrangemanget vrids medurs och i sämsta fall stoppar först mot det övre kedjestaget. En carbonväxel klarar sällan en sådan resa. Jag har resterna från fem(!) carbonbakväxlar som påminner mig om olika haverier genom åren, den senaste från i höstas då snabbkopplingen släppte, ställde hjulet snett och en Recordväxel strök med.

Chorus 11-delad, 25-12, inkl. låsring
Jag har tävlat med god driftsäkerhet och prestanda med Campagnolos 10-delade Centaur och Veloce bakväxlar i aluminium. För det 11-delade systemet hade jag själv valt att satsa på en Athenaväxel i aluminium framför en i kolfiber, för även om carbonbakväxlarna själva inte orsakar haverier blir de lätt offerdel när något annat inte lirar.

Ett annat tips är att se över hur vajern är dragen den sista biten innan växeln. Om den, som på min gamla Ridley, kommer ovanifrån längs det övre kedjestaget så rinner vatten och smuts gärna med ner i höljet och kleggar igen. Läge då att dra helt hölje, minst upp till överröret eller kanske hela vägen till reglaget. I det senare fallet kan erforderlig växelkraft dock bli obekvämt hög.

Synpunkter efter testkörning:
Kommer under sommaren 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar