Sidor

tisdag 31 december 2013

Rapha Festive 500 del 2

Här följer andra och sista delen om årets Rapha Festive 500.

Dag 6: 84 km (3h 20min)
Meteorologerna har nog haft några tuffa dagar inne i värmen på jobbet nu. Prognosmodellen att rapportera vad man ser ut genom fönstret kanske ligger nära till hands nu när det är ostadigt och blåsigt. I dag fanns regnutsikter från tidig eftermiddag och framåt. Normalt så är det ju inget större bekymmer, men i kombination med låga temperaturer och hård vind så blir det ganska elakt mot kroppen. Därför var jag tidigt ute med siktet inställt på minst 10 mil. När den första regndroppen träffade näsan kl 09.40 blev jag matt. Dels för att jag ännu inte anlänt samlingsplatsen för träningen som inte ens börjat, utan också för att jag för första gången på hela, torra veckan INTE tagit på mig mina Sportful "No Rain-byxor." Så vet man alltså att de fungerar.

Här har söndagssällskapet anlänt en trafikplats i Landvetter. Vi är halvblöta och halvöverens om fortsatt färdväg. 

Mitt förslag om att styra upp förbi Lunkans hus (och hoppas på att han är ute och klipper gräset) röstades ner och istället delade vi på oss i två täter; Sängfabriken och Härkeshult. Jag, Kent och Patrik, som i vanlig ordning har fin vinterpjäxa (läs: distansform) slapp köra hemåt via Jonsered och fortsatte österut i tilltagande nederbörd. Min masterplan, att undvika den stadiga sydvinden inne i de djupa skogarna, havererade fullständigt av oförklarlig anledning. Ett och annat hygge fanns att skylla på men annars var det bara trögt att jobba sig ner mot Inseros i det iskalla regnet.

Väl nere i dalen fick jag ta en motvindsförning till Hällesåker på 15 minuter för att öka chanserna att kunna använda händer och fötter efter passet igen. Rundan blev avkortad till förmån för nyss nämnda lemmar och istället spenderade jag den vunna halvtimmen i badkaret - heja!

Dag 7: 96 km (3h 35min)
Fick sällskap första timmen ut till Säve av den hemvändande exilgöteborgaren Saeden som numer är skåning på veckorna. Ett efterlängtat snack berörde i ordning tilltagande krämpor, familjesituation, strategisk nätshopping och framtida projekt. När Erik vek av hemåt så satte jag full fart mot färjan och fick till en perfekt embarkering, precis innan bommen gick ner.

Inte undra på att vattenståndet är högt när älven lutar!

Därefter, fri fart och fria vägar i en dryg timme till utkanterna av Kungälv. Njutningen inkluderade även ett s.k. "moment". På ett backkrön, i solsken åtnjutande total livsharmoni går en gammal favorit igång i öronsnäckorna och gör situationen nästintill olidligt perfekt:

"Some people say that rappers don't have feelings. We have feelings.
Some people say that we are not rappers. We are rappers, it hurts our feelings when they say we are not rappers."

Plötsligt är jag vid Flottsbro igen med Flight of the Conchords. CX-cupen 2012 med Cedwin och Philip. 3 x cykeltvätt i hotellduschen, limousineservice på Bromma flygplats, bottenlös lera, backar som gick upp och bommar som inte gjorde det. Vilka minnen!

Första och troligen enda solstunden på 50 mil.

Åter till nutid och området norr om Hisingen som bjuder på en del fina vägar. Eländet är att man måste ta sig genom Göteborg på väg ut och hem, och just inflygningen norrifrån är ju bedrövligt ledsam att köra. Särskilt i det förbannade gruset som man ska sladda runt i på cykelvägarna. Måste hitta en bättre rutt hem där, för vägen från Kornhallsvärjan, via Tjuvkil och upp mot Kodetrakten är jättefin att köra.

Landade hemma sex minuter efter schemat, skiftade över de lättrullande hjulen till sambons hoj och lämnade över stafettpinnen. I gengäld fick jag underhålla ett gossebarn och välta ner lite käk innan mamman var tillbaka från sin premiärtur på nya hojen.

Dag 8: 50 km (1h 50min)
Läste på Göteborgspostens hemsida i morse att kaffetrenden 2014 går mot rent, svart kaffe och "bryggmetoder som inte behöver mjölk". Ska hela begreppet "latte-mamma" utgå då och i såfall, vad blir det istället? Snabbade mig att på årets sista dag iordningställa en dubbel cappu och svepte den innan jag drog på mig lycrastället.


...och på den sista dagen fick han till det perfekta "lövet"...

Dags att avsluta utmaningen med ett pass på minst 40 km för att nå de 500. Mötte upp med Jimmy, Erik och Reck (tre ämnen för nästa års RF500) för lite skönt tugg på väg söderut i blåsten. Rundande Gröninge och Kungsbacka innan jag blev bil-trängd genom avsmalningen söder om Kållered av ett ärkepucko som fick en nyårshälsning vilket eventuellt lämnade avtryck i plåten. När folk kör vidare som inget hänt efter en incident brukar jag tänka att de är berusade. Man borde förstås ringa ut polisen för att ta ett utandningsprov, men det är så mycket man borde. Istället är jag glad att de 511 km som avverkats på sex dagar gått bra, utan missöden, krämpor eller haverier. Vädret har trots allt varit okej, åtminstone temperaturmässigt.

Med 330 rulltimmar fördelat på 169 träningspass lägger jag cykelåret 2013 till handlingarna och önskar alla er läsare ett gott nytt 2014

Nästa år, då jäklar! Det ryktas om ett CX-SM som man inte vill missa....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar