Sidor

lördag 14 december 2013

Luciacykling

Fredag kväll. Kropp och själ skriker efter ett par timmar i sadeln efter ännu en vecka i obalans. Greppade vinterhojen, som fortfarande går på komfortabla tubdäck med 3,5 kg istället för hårda dubbdäck. Vädret var det allra bästa för årstiden, 5 grader varmt, svag motvind och torr väg.

Tände upp min Cateye Volt 300 och styrde österut, uppför Kråkan, via Mölnlycke, Landvetter och Härryda mot flygplatsbacken. Trycket i pedalerna kom i lika delar från inspiration och hemmagjord knäck. Den senare varsamt snyltad från kylen under eftermiddagens jobb från hemmakontoret.

Med en dryg timme på klockan närmade jag mig Sängfabriken. Böjde mig ner och sneglade bakåt under sadeln för att vara säker på att baklampan var i högeffektläge. Så var fallet. Varje kvadratcentimeter i bakgaffeln på den kolsvarta Ridleyramen kastade tillbaka ett ilsket, rött sken, ett tecken på att jag syns på långt håll. Jag svängde höger in på vägen ner mot Eskilsby och Inseros. Om det var mörkt innan, så blev det helt nattsvart nu. Ljusets högtid är över oss och på självaste dagen av Ljusdrottningens firande så tände jag upp i skogen, hängde ner händerna i bocken och knuffade ner pedalerna allt snabbare på det härligt slingrande vägavsnittet.

Cateye Volt 300 i totalt landsvägsmörker. Cykelvägspendlarlampan går bet.

Normalt tillräckliga 300 lumen, riktat 10 meter framför cykeln. Vid 30 km/h så ger det 1,2 sekunders förvarning, ungefär samma som reaktionstiden. Med andra ord, ligger det något på vägen, så kör du på det. Ljuskäglan är koncentrerad men ändå vettigt formad, injusterad i vinkel från sin position på höger styrhalva för att ge en kägla i centrum. 

Det här är ett starkt ljus som upplevs besvärande för mötande cyklister på en upplyst cykelbana, så man får passa vertikalvinkeln lite.

Magicshine MJ-872 i totalt landsvägsmörker. Ljusfesten kan börja!

Här ser vi 1 600 lumen riktat 25 meter framför cykeln. Nu är vi uppe i tre sekunders perfekt sikt och lika mycket till i dunkelt ljus. Här är inga problem att få stopp på cykeln om det skulle behövas eller väja för vilt som springer ut från skogen. Ljusbilden är mycket bred och bildar tio meter höga skuggbilder av bromshandtagen på båda sidor av vägen, upp i granarna. Du märker knappt av upphinnande bils halvljus förrän de passerar och reflekterande material syns på över hundra meters håll. 

Det här är ett mycket kraftigt ljus som bländar all mötande trafik om det inte hålls lågt. Jag tror att jag lyckades ställa det precis på gränsen, då de allra flesta bilar inte protesterade i kväll. Dock fick jag en linjebuss att tända hela racket av extraljus och en bilist att köra åt sidan och stanna i ren chock.

Förutom lördagens planerade distanspass så hägrar Introcross nr 7 på söndag. Jajjamän, då är vi tillbaks på brottsplatsen vid Vallen och smular sönder de sista lagerkulorna innan vintervården tar vid. Inför förra helgens deltävling låg jag på en fin-fin andraplats i sammandraget, men en lyckad julfest och en otäck halka (mycket fest och lite halka) satte stopp för deltagandet så nu slirar jag runt längre ner i listan igen. Det fina med Introcrossen är att man aldrig vet när sista deltävlingen går. Att ha en fungerande cross och endast enstaka julbord i magen kan löna sig i mellandagarna. För övrigt kan jag glädjande meddela att den fina traditionen att sälja segrar inom cykelsporten äntligen letat sig ner till Introcrossnivå. 

Till sist, det här med att redan snygga, lätta och fungerande cross- och landsvägsbromsar tvunget måste utvecklas (i brist på andra områden att optimera med ekonomisk vinning?):

"It has recently come to our attention that during last weekend’s Cyclocross racing in the US, in sub freezing temperatures, several failures were reported. ..../... As a result of this new finding, SRAM requests that anyone who has a bike equipped with SRAM Hydraulic Disc or Hydraulic Rim Brakes stop using the bike immediately. All products shipped to date, and currently in the market or in inventory will be recalled."

Ouch, that's got to hurt! 19 000 sålda bromsgrupper med krånglande hydraulpackningar. Läs mer här.

Fast i rättvisans namn ska det väl sägas, att en bromsvajer kan sträcka sig någon promille under extrem hetta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar