Sidor

onsdag 6 juni 2012

Majorna - Malaga, under 10 kg

Jag har en vän med en plan. En plan för häftig att låta passera omärkt. Jag riktar frågorna till en av "de egna" som är på väg att fullfölja en dröm.

BF: Hej till Majornas okrönte multitalang, f.d. elitcyklist, dansare och nu snart också äventyrare; Erik Saeden.
ES: Hej och tack, jag skulle lätt plocka hem OS-guld i multisporten "cykling-salsa-bänkpress-capoeira-amerikansk fotboll". I väntan på en sån gren så tänkte jag dock försöka mig på ett söndags-distanspass modell längre.

BF: De flesta i cykelsverige känner igen dig från Epic Mölndals CK där du tävlat ett par säsonger och gjort livet surt för de bästa åkarna i landet. Nu har vi inte sett dig alls på tävlingarna i år, har du lagt av helt?
ES: Det där är historia nu, kände direkt att jag hade gjort mitt efter förra året, har man inte tiden som krävs för runt 700 timmars träning på året så blir man en av dom som bara åker med. Livet är för kort för att harva av tid, nu är det nya kickar som gäller.

Erik sträcker ut fältet under Svanesunds GP 2010.

BF: Anledningen till den här intervjun är att du har ett häftigt cykeläventyr framför dig och vi är nyfikna på att veta mer. Berätta vad det är du ska iväg på och varför.
ES: "Vanliga" människor tror att jag blivit religiös som vill sätta mig på sadeln och trampa hela vägen till Malaga på min semester. "Var nu lite normal och ta flyget ner istället, varför göra livet så jobbigt hela tiden." Jo därför;

- Ta tillbaka avståndet och verkligheten från vår dekadenta rese-livsstil som håller på att göra alla till zombies. Hur ofta har man inte hört hur jobbigt det är att behöva ta cykeln till jobbet en novembermorgon, man kan ju bli lite svettig och blöt.

- Visa den svenska kontorsmaffian att det minsann går att leva ett bekvämt och glammigt liv utan att elda upp massa uråldrig bark hela tiden.

- Känna mig väldigt liten bland väldigt stora berg.

- "Det måste gå" - citerat Mats Harring
Eriks roadtrain väger in under 10 kg, packad och klar!


BF: Många cyklar långt och vi behöver inte ens gå utanför den närmsta cykelkretsen i Göteborg för att hitta folk som kört till fjärran östern. Vad är det som gör din roadtrip till Spanien speciell vid en jämförelse.
ES: Jag har inga planer på att "hitta-mig-själv", öppna twitter-konto eller bli sponsrad av någon cykeltillverkare, detta är en resa helt på mina egna villkor. Med VISA-kortet i fickan så cyklar jag precis dit jag vill och på det sätt som jag känner för. Tror inte jag känt sån här upptäckarnyfikenhet sen jag lärde mig cykla i femårsåldern! Sen ska tilläggas att jag heller inte kommer ta med mig några Helly-Hansen nätbrynjor eller gröna Haglöfsattiraljer; denna turen körs med fokus på lvg-stil; och JA, benen kommer vara bäbislena alla 350 milen.
Tok-Erik briljerar med sin vinterteknik.

BF: Under den första tiden i Mölndals elitlag kallade vi dig för "Tok-Erik". Tycker du själv att det finns någon grund för det smeknamnet?
ES: Jag hade en viss förmåga att bli radiostyrd under mina första två år, det blev ganska många "jaha-där-va-det-nära". Några osköna krascher senare så får jag nog säga att jag riskerna blev mer kalkylerade mot slutet av tävlandet. Och numera kör jag ju som du vet aldrig höga farter i stadsmiljö lyssnandes på gangster-rap och försöker spurta ner bilar. Det blir endast lugna turer på cykelbanan.

BF: För att stötta i förberedelserna, som förmodas pågå för fullt, så tänkte jag testa din handlingsberedskap i sex olika scenarion som kan tänkas uppstå under vägen. Hur agerar du om följande inträffar:
1.
BF: du får punktering vid Mariaplan (efter 500 meter)

ES: Jag rullar direkt till Karlssons Cykel och sveper tre snabba koppar svart under tiden som han gör sina magic-tricks.

2.
BF: i norra Tyskland ringer frugan och berättar att du fått en obeställd, likväl exklusiv, leverans från Rapha.
ES: Jag svarar kallt att det bekommer mig inte, jag har kommit förbi det där och kan lätt stå emot allt dom kan kasta mot mig.

3.
BF: mitt under ett 13 mil långt kantvindsavsnitt ringer jag och berättar att de har 50% rabatt på sunglassesshop.com.

ES: Det skulle dom aldrig ha, så du ljuger. Eller?? Jag har inte fått nått sånt mäjl ännu!

4.
BF: av misstag (?) lyckas du hamna i utbrytning med Jens Voigt under en tour-etapp.
ES: Tror han skulle bli rätt knäckt att ligga å kötta tillsammans med en snubbe sittandes på en sadelväska modell större. Tillräckligt för att inse att det e dags nu...

5.
BF: efter Pyrenéerna är det 100 mil kvar och termometern visar 38 grader i skuggen. Du är stum, låg på solskyddsfaktor och dessutom nyrånad. Vad ska du ha för hojen?

ES: Nej! This is my bike. There are many like it, but this one is mine. My bike is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life.

6.
BF: när du kommer fram så väntar firande i Malaga förstås. Vad tror du att du kommer vara mest sugen på att göra/äta.

ES: Vadå? Gå och lägga sig omedelbart, måste ju upp å träna imorn bitti. Vem vet, man kanske är sugen på en sensommar-comeback när man e framme.

Erik under årets första sväng till Spanien, Mallorca i april.
BF: finns det någon officiell tid och plats där man kan vinka av dig och komma med lyckönskningar, invändningar eller rena protester? Eller kör du en "Triss" - plötsligt händer det?
ES: Det verkar som jag kommer köra mitt första 8-timmars pass på söndag i dansk motvind. Men vi kan väl ses i baren på Stena Express kl 07.30 och ta en 6:a GT för å fira inledningen på semestern som alla vettiga svenskar gör!

BF: Vi som känner dig önskar förstås innerligt lycka till och är lite avundsjuka på modet, övertygelsen och äventyret. Hoppas allt går vägen så ses vi i juli.
ES: Tack, inget äventyr utan lite orosmoln. Just nu så verkar ena knät ha drabbats av nån sort krämpa lagom till avfärd, men dom sägs ju ha bra mirakelmediciner mot sånt neråt kontinenten så det löser sig. Det måste gå helt enkelt.

För er som vill följa Erik på resan så finns länk till hans bildblogg på Flickr här i blogglistan. Kanske får vi en uppdatering med ny intervju längs vägen också.

1 kommentar: