Sidor

onsdag 27 juni 2012

Kasttrafik

För cyklister i Göteborgsregionen är incidenter med bussar inget främmande ämne. De flesta känner nog till eller har upplevt situationer som uppstår när förare reagerar på cyklister som, av olika anledningar, inte uppför sig på ett sätt som gynnar bussens framfart. När en yrkesförare i tjänst med ansvar för passagerare och på uppdrag av Västra Götalandsregionen, väljer att använda sitt fordon för att stävja ett störande beteende kan det bli riktigt fel.

I kväll träffade vi en ung förare som visade att han inte behärskar varken sig själv, sin buss eller sin eskalerande vrede. En riktigt farlig typ. Nedan ett kort utdrag ur brevet som skickas till Västtrafik i morgon.

"...mot bakgrund av ovan redovisat gör jag följande, sakliga reflektioner.

- Föraren leker med våra liv och använder bussen till att ”tränga oss” vid tre tillfällen.
- Föraren utsätter sina passagerare för tre onödiga stopp som tidsmässigt vida överstiger de sekunder han torde ha tappat om han gjort en lämplig och laglig omkörning i första läget. 

- Passagerarna får uppleva obehag när föraren visar tecken på dåligt omdöme och hotfullt beteende. 
- Föraren kastar, i en allmän trafiksituation, en pinne mot oss.
- Föraren har aktivt lämnat bussen vid ändhållplatsen för att, med uppsåt att skada, söka upp ett lämpligt föremål att kasta mot oss.
- Samtligt ovan utlöses av ett han visades ”fingret” efter att ha försökt tränga oss av vägen med troligt syfte att ”stävja” en breddcykling som var synnerligen harmlös vid gällande trafiksituation....."


Kastad in i Johans framhjul ur sidorutan på mötande buss.

Om jag tidigare var skeptisk till Västtrafik så är jag nu helt säker. Att kliva på ett kollektivfordon är uppenbarligen en ren chansning. Och argumentet "att hålla tiden" köper jag inte alls om det finns tid att stanna bussen tre gånger, föra ett icke konstruktivt samtal och leta pinnar i skogen.

Nä, det här var droppen. Jag har snart semester och gott om tid att processa. 
Bring it on!

7 kommentarer:

  1. Det framgår inte riktigt i texten om bussen kom fram i tid eller ej?

    SvaraRadera
  2. Vem var det som kasta'?

    SvaraRadera
  3. Fy fan. Jag blir så arg/rädd att jag skakar! Hoppas alla klarade sig utan fysiska skador. Borde gå att få fatt på föraren och få till nån slags åtgärd. Polisanmäl vettja - "vårdslöshet i trafik" är ju en ganska bred brottsrubricering.
    Lycka till och kör säkert och snyggt i framtiden!

    SvaraRadera
  4. Att hålla tiden är viktigast för bussen. Erfor detta redan för flera år sedan. Vad gör man på en mörk väg när det ligger en älg på vägen, en kraschad MC i diket och står en ensam förvirrad (dock levande) förare i kanten? Jo, man saktar in, tittar och kör vidare. Måste ju hålla tiden.
    Som tur var kastade han inget på mig. På dom bara så vi kan bli av med all irriterande kollektivtrafik.

    SvaraRadera
  5. Jag spekulerar en smula nu, men jag tror att det finns en risk för att det sprider sig en dålig kultur bland Västtrafiks underentreprenörer beroende på hur avtalen ofta ser ut. De baseras ju ofta på bonusar och viten och då blir det enkelt mätbara saker man tittar på - tidhållning t.ex. Företagen som kör har ofta små marginaler för att få ekonomi i uppdragen och det finns då en risk att man från företagets sida betonar att bussarna måste komma och gå i tid medan svårmätbara saker som att visa respekt för andra trafikanter kan komma i andra hand. Det finns ingen kolumn för att komma någon minuter sent till hållplatsen eftersom det var cyklister på vägen.

    Detta sagt med reservation för att jag inte vet något om kulturen hos bussföretagen eller hur avtalen ser ut exakt. Jag jobbar dock hos en annan underentreprenör för Västtrafik som kör spårbunden trafik och vi har nog en annan säkerhetskultur i den branschen.

    Du kommer helt säkert få ett svar från Västtrafik om att de beklagar det inträffade och att bussföretaget är underrättat men min poäng är att om det är en kultur som i grunden beror på hur trafikupplägget ser ut så hjälper det nog inte så mycket. Förhoppningsvis så kan vi alla vara noga med att rapportera alla incidenter av omdömeslös körning och dåligt beteende från Västtrafiks chaufförer så kanske frågan lyfts oftare. Jag tycker också att man från klubbar eller förbund kunde ligga på Västtrafik och betona problemen och kräva att de tar fram en handlingsplan. Varför inte få fram någon representant som kan vara med på någon arbetsplatsträff på bussföretagen och försöka inleda en dialog?

    SvaraRadera
  6. Att slänga skit på Västtrafik är ju enkelt men löser nog inga problem, som Alex påpekar. Bakom Västtrafik finns ett bussföretag och bakom ratten sitter en människa. Det är mot denna individ mitt brev riktar sig, då jag inte kan se att varken Västtrafik eller Keolis gjort något direkt fel. Dock måste någon ta ansvar för det inträffade.

    Beroende på hur min anmälan hanteras kan jag eventuellt senare publicera hela brevet med händelseföloppet beksrivet i detalj. Det är en skrämmande läsning.

    SvaraRadera