Sidor

lördag 5 mars 2011

Utan mössa!

Iförd endast en ledig MCK-keps rullade jag ut i ett sagolikt vackert väder kl 09.15 i morse för att ansluta till Johan och Chrille från elitlaget. Vi beslutade att ta oss an den minst sagt friska nordvästvinden direkt och styrde mot Torslanda, vilket är i princip så långt mot nordväst man kan komma häromkring utan att bada. Trafikplatsen Hisingen var både uppgrävd och sprängd och otaliga omvägar och vägarbeten medförde att det tog en och en halv timme bara hitta ut till Volvofabriken. Dit är det ungefär 20 km.

När väl Torslanda passerats så klev Johan fram och tolkade G1-tempot på sitt sätt. Det innebar i korthet att jag fick trycka G2 på rullen och Chrille, som låg på min rulle, fick sin dos av G3. Det blåste duktigt när vi passerade Säve flygfält och Johan lämnade över dragjobbet till undertecknad som fick borra på fram till Kornhallsfärjan.

All servering ombord var inställd på grund av det hårda vädret. Fr.v: Johan, Gerd och Chrille.

Efter landstigning väntade ca 40 minuter motvind upp til Tjuvkil. Detta pass delades av de två på bilden ovan medan jag satt och funderade på hur länge sedan det var jag körde långt ute. Kom fram till att senaste distanspasset avverkades den 13:e februari och att jag sedan dess hunnit vara sjuk, så rimligtvis borde det här bli en ganska jobbig dag. Knepigt nog tyckte jag att benen svarade ganska bra och jag tog en längre förning i tacksam medvind från Tjuvkil in till Kungälv.

Därefter var det dags för punktering - i skuggan av alla ställen. Det var förvisso en av oss som höll sig varm under stoppet...

Pump efter person! I det här fallet utgör pumpens längd exakt 2 % av cyklistens.

Chrille hade i alla fall skickligheten att punktera i närheten av en soptunna där vi kunde slänga alla avbrutna däckverktyg, vilka vackert sorterades tillsammans med omslagspappret från den bar som jag tryckte i mig för att säkerställa fortsatt framfart. Hemåt genom stan där vi kompletterade det redan marina temat på dagens pass genom ett ofrivilligt stopp för broöppning på väg över till Gamlestaden.

Det här föreställer ett Cypriotflaggat lastfartyg som passerar järnvägsbron, en garanterad "first-ever" i svenska cykelbloggar. Förmodligen av en anledning.

Hemma efter drygt fem timmar rulltid i lika många plusgrader och en riktigt skön känsla i kroppen. I morgon bitti väntar Vasaloppet på TV, med tillhörande frukostbuffé och mys i soffa. Därefter får vi se om benen svarar gott på ett längre löppass med inslag av indianhopp på isfläckarna kring Änggårdsbergen. Det blir nog till att försöka matcha tiden från rundan i onsdags, då jag för övrigt upptäckte ett riktigt intressant grönområde som kan bli aktuellt för CX-träning till sensommaren. 

Återkommer till detta så snart våren och sommaren stökat över, men lämnar ändå en liten teaser att suga på: Mölndal City Park Elite CX Challenge. Ultra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar