Sidor

torsdag 3 mars 2011

Gästtrafik

Här i Göteborgsregionen är fenomenet Västtrafik ett begrepp som debatteras flitigt i media. En del anser att regionens kollektivtrafikjätte sköter sig mindre bra medan andra, däribland jag själv, ställer sig tveksamma till dess existens. Jag tror inte på bussresor under vilka man blir mer uttröttad och irriterad än av att promenera samma distans.

Tydligen är det problem med betalsystem, förseningar och bussar som faller i delar under pågående säkerhetskontroller. Senast idag läste jag i Göteborgsposten om en bussruta som lossnade när en polisman pressade med handen på insidan. Däck som inte sett en slitbana sedan jul, dubbeldebitering och godtyckliga avgångar verkar också höra till vardagen för dem som nyttjar kollektiva färdmedel i regi av vad som torde vara Västsveriges mest utskällda företag. Som resenär förväntas man vara tyst, sitta still och stämpla sitt kort och om det inte passar får man ta... nästa buss. Eller kanske en taxi?

Dags här för lite läsvärd Gästtrafik från min vän Per-Åke som varit ute och åkt:


"Har just kommit tillbaka från en stor mässa i Bryssel och dessutom en nära döden upplevelse i en (svart?)taxi till flygplatsen i Bryssel igår. 
Jihad Loeb (refererar till hans nordafrikanska härkomst och aggressiva temperament) pressade sin stackars Skoda Felicia kombi i 150 skrålandes trosbekännelsen i mobilen som han höll i ena örat på enfiliga broar med snäva kurvor och fel dosering, bakvagnen skramlade som fan och han öste på fullt kryssandes mellan filerna på motorvägen i värsta rusningstrafiken och höll full fart ända in i arslet på framförvarande bil där han tvärnitade…i 150…i kurvor. Jag och min chef låg typ i ena hörnet av baksätet på varandra i kurvorna och jag kände fyrhjulssläpp minst en gång.

Jag lovar att jag ALDRIG varit så rädd i ett fordon och vill påstå att det är ett rent under att vi kom fram alls!!!

Den körningen (frånsett 0,03 sekundersregeln till framförvarande som ingen bil i världen är byggd för) finns det bilar som är avsedda för, men då pratar vi klämpassat italienskt, bakhjulsdrivet, lågprofils 335:or, mint sportfjädring, mitt- alt. svansmotor, keramikbromsar, 
Inte spelpassat tjeckiskt, enhjulsdrivet, högprofils 175:or, slut gubbfjädring, 1,6:a fram med Biltemabromsar, ståhöjd i kupén och en martyr vid ratten!

Jag kan inflika att jag höll väldigt 70 till jobbet idag, det kändes som en gudagåva."

Jihad Loeb - jag ser honom framför mig... tillsammans med Västtrafik i Speed 3 - the final zone violation.


Tack till Per-Åke för att du vidgar vårt inskränkta säkerhetsperspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar