Sidor

söndag 6 mars 2011

Toffel, våffel och tröskel

Den här dagen har varit ett långt experiment med flera kontroversiella beslut och förvånande gott resultat.

Kl 07.45 - rivstart medelst intagande av strategisk soffposition iförd hemmastickade innetofflor mot kallraset invid fönstret. Torr i munnen och lätt svett i pannan ser jag Jerry Ahrlin staka upp hela första backen utan att tappa täten, en insats som påskyndade beslutet att duka upp frukost för att orka se resten av Vasaloppet.

Kl 08.30 - frukost med bas av müsli med fil/yoghurtmix, två mackor, två kokta ägg och juice fick bädda för en dubbel cappu som stjälptes ned i höjd med Evertsberg. Efter detta blev beslutet att inte röra sig ur fläcken under förmiddagen ännu lättare att motivera. Vet inte när jag spenderade en hel söndagsförmiddag i soffan senast, men förmodligen var det exakt ett år sedan.

Kl 12.30 - promenad i området för att se så att alla villaägare i Eklanda kommit ut och börjat sopa bort gruset ordentligt. Bristfälligt och bitvis uselt, antar att de väntar på att grannen ska göra det.

Kl 13.00 - beväpnade med ett dubbelt våffeljärn inställer vi oss enligt order hos Brengdahl/Fridlund för lunch med tillhörande 5-mil på TV. Förutom att svenskarna ännu en gång bevisar att de behärskar det tveksamt taktiska draget att ställa av sig själva bör tilläggas att våfflor med hemmagjord sylt och nyvispad grädde är underskattat som huvudmål mitt på dagen.

Kl 16.30 - magen uppskattade märkligt nog inte alls uppladdningen inför det planerade löppasset och med fem timmar vårstorm i benen sedan lördagen var jag ganska inställd på att löpningen skulle gå åt skogen. Men, efter en kraftfull "urladdning" med efterföljande vädring och ombyte tog jag de första stegen på samma milrunda som i onsdags.

Kl 17.00 - lite ny musik i lurarna distraherade fint och efter ca 20 minuter hade den värsta stel-, och trögheten släppt. Ett snabbt stretchstopp för löparknäet och en titt på GPS:en visade att jag mycket överraskande låg hyfsat till. Sträckte lite på stegen och landade mjukt i AT- där jag tuffade på ända tills jag stod utanför dörren och glädjande noterade minus två minuter på rundan - med lägre upplevd ansträngning och puls jämfört med i onsdags. Märkligt.

Nästa vecka kommer att se den tyngsta träningsveckan sedan CX-cupens glansdagar. Bäst att kila iväg och köpa våffelmix på lunchen i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar