Sidor

lördag 28 augusti 2010

Speedstop

Idag stod 10-minutare på programmet och glad i hågen slet jag tag i R3:an, som för tillfället är bestyckad med mina 50 mm höga "stridsvagnshjul" från Campagnolo. Outslitliga är de, Borahjulen, som bara tacksamt rullar på utan handpåläggning år efter år. Något som absolut inte rullade idag var vänsterpedalen. Bröt nästan handleden när jag skulle snurra på den för att känna på lagren, som signalerat ett visst slitage medelst grovt glapp på sistone.

Samla alla färger och vinn en streckkod.

Historien runt mina Speedplay Zeros började våren 2008, när nystartade MCK Elit ringde igenom Enirokatalogen efter sponsring och fann en schysst deal på en stor låda pedaler. Lätt-lätta Zero Stainless blev det, och som med alla andra prylar av teknisk art skickades manualer och andra rekommendationer i en vid båge över högeraxeln tillsammans med emballaget. Om man hade orkat läsa den hopvikta A3:an med varningstexter (vilket jag fått möjlighet att göra i efterhand) så hade man förfärats av det utlovade faktum att pedalskrället i princip förintas inom två veckor om man glömmer att smörja lagren med särskilt fett. Jag kan nu motbevisa denna farhåga från tillverkaren. Det tar inte alls två veckor utan lite drygt två år.

Berättelsen hoppar nu fram till linjeloppet i Båberg tidigare i sommar då MCK Elits Johan Brengdahl plötsligt upptäckte att han satt i rätt utbrytning - och med vänsterpedalen under skon. Problemet var att pedalen inte längre var gängad i vevarmen vilket var resultatet av en skuret lager.

Den enes olycka blev den andres räddning. Min högerpedal hade precis lämnat in efter den extrema hettan på Cypern samtidigt som Johan skaffade nytt. Snart satt hans ensamma högerpedal på min hoj och ett ovälkommet utlägg hade, om än inte förhindrats, så i alla fall skjutits på framtiden.

Så idag kom framtiden ikapp, vänsterpedalen gick inte runt. Efter en distinkt dusch 5-56 stor nog att rubba det lokala ekosystemet kunde träningen genomföras ackompanjerat av spännande ljud och vibrationer. Återstår att se om de klarar helgen, annars får det bli byte till vinter-Look, där stålkulorna rullar mot en stenhård glidyta av salt och tillhörande Sidiskor numer är mjukare än foten själv.

Pedal game over - ett par nya är redan på väg, svarta den här gången. För att matcha nästa cykel.

Äntligen kom den här bilden till användning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar