Sidor

söndag 8 augusti 2010

Allvaret

Efter fina sommarveckor med tillsynes ändlös distansträning har jag nu sedan en tid gått på ett schema med mer varierad träning och som mer liknar det man är van vid. Dessutom påminns man om det allvar som närmar sig och under de senaste två veckorna har långa tröskelintervaller varvats med styrkeuthållighet, spurter och mer distans. Tack vare fint väder, takställ och lite planering har träningen kunnat genomföras trots att vi varit på rull mellan väst- och östkust under nästan hela vår gemensamma semester.


Alvaret på södra Öland. Blåsigt, platt och blåsigt. Och platt.


Inte så allvarligt i Kalmar. En P3:a till salu, låst och tejpad runt en lyktstolpe.

"Stackars" pappa är för kort, slipper köra 18 mil tempo.

I samband med Carolines deltagande i långdistans-SM i Triathlon sista helgen i juli fick jag träna i skogarna runt Kalmar och dagarna efter fick jag ett par fina pass på Öland när vi fortsatte semestern på östkusten. Kroppen reagerar bra på hårdare träning, den tackar och tar emot och känns för det mesta hel och stark. Då det fortfarande är ett tag kvar till cx-säsongen så har jag valt att behålla ett löppass i veckan och då kör jag långa, hårda tröskelintervaller. Dels för att jag kan och för att det är roligt och dels för att lugnare löpning, som främst tränar lokal kapacitet i benen, är lågprioriterat. Löpning för hjärtat och cykling för benen alltså, men både andelen och den totala tiden tröskelträning på cykel kommer givetvis att öka gradvis framöver och så småningom blir det dags att dra ner på löpningen också.

Enda nackdelen som jag upplever med hård löpträning är att en del stelhet och värk sitter kvar i kroppen efteråt, ibland två-tre dagar. Förmodligen en kombination av att jag löper för sällan men ändå gör personbästa varje gång. Senaste passet förlades till Sisjöområdet och efter en kvarts uppvärmning rundade jag Oxsjöns kuperade 2,5 kilometersslinga på 9:20. De följande tre 10-minutersintervallerna var inte långt efter i fart, totalt 80 minuter med riktigt fin löpning och bra känsla. Någon dag senare gav samma terräng nästan två liter blåbär på samma tid, en volym som kompenserades i blodförlust till myggorna vilket kan förklara att jag var en aning slak på fyratimmarspasset över Ödenäs igår.

Imorgon börjar ett annat allvar efter fem veckors semester. Nytt jobb, nya arbetskamrater och massor av ny positiv energi hos Processinggruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar