Sidor

måndag 17 november 2014

Rapport från cupfinalen

Ja men visst, vilken urladdning det blev igår under CX-cupens final i Göteborg. Allt var upplagt för ett bra resultat, tyckte jag. Oproportionerlig övertro på hemmabanan, en tävling i benen, första startled, bra Björn-bana, fin pepp och världens bästa cross.

Jag hade två mål, det ena skarpare än det andra. Första målet var att inte släppa iväg Mattias från Eksjö. Jag var tydlig med detta redan tidigt under förmiddagen och påminde honom även i startfållan strax innan start. Reträttmålet var att slå Eide-Jensen från CK CX. Båda målen misslyckades, jag är därför en usel cyklist och får betyget underkänt. Sopa!

Starten tutades av kl 11.40 istället för 11.00 enl. startlistan. Jag eldade på i vänsterspår på asfalten och tänkte hålla gräsinnerkurva (sponsrad av Dugast Rhino) runt den första 180-gradaren. Detta lyckades och jag gick ut i träsket som tvåa efter suveräne Mats Berntsson som formligen flög fram på första varvet. Jag hakade på och fann flytet, varvade som tvåa och spettade på bra upp genom skogen. Ut på gruset kommer Aktivitus-Fredrik flygande bakifrån, tar den snabba linjen rakt genom depån och öppnar lucka till övriga gruppen. Det kommissarien inte ser har ingen ont av...

Foto och snyggt kollage från SM av Henrik Janson, känd från Introcrossen.

Efter två varv började placeringarna sätta sig, vilket i praktiken innebar att målsättning nummer ett flög förbi efter plankhindret och reträttmålet närmade sig bakifrån. Förutom Peter Eide-Jensen så nalkades Andreas Singstedt och Johan Herrman från Kolmården. På näst sista varvet passerade de två förstnämnda och jag hakade på in på sista varvet. Tappade Eide-Jensen i den branta löpningen uppe på kullen eftersom jag bara halkade runt i leran utan fäste, men täppte vackert uppe i skogen medelst en dödsföraktande endurokurva efter skråkörningen. 

Tätat och klart för duell, nedför jordslänten vid trappan. I brist på blod till hjärnan, eller bara av ren dumhet, valde jag ett nytt spår nedför branten, vilket slutade i ett träd. Fick stopp och tappade 15 meter direkt. Blev upphunnen och passerad av Herrman på slätan bort mot spårvagnarna, tog hjul och försökte åka med ifatt. Tyvärr orkade ingen av oss täta framåt och tillråga på allt kom ytterligare en åkare från CK CX ikapp bakifrån. På sista gräspartiet var jag helt färdig och tappade en sista placering, rullade i mål som 17:e av över 50 pers, vilket är en av de sämre placeringarna i år.

Vi spelar: "hitta vevpartiet" eller "vad heter fågeln". Lite vatten på detta så växer det fint till våren. Undrar hur min Campagnolo Super Record chain catcher mår där inne och om den verkligen behövs? Hur som helst, det viktigaste är att drivlinan fungerade perfekt hela helgen. 

Något saknas. Efter att med viss framgång assisterat i en utvärdering av en nära väns prestandaluckor skulle jag nog behöva lite av den medicinen själv. Är det bara watt eller är det något mer? Det känns lite som om någon har monterat in ett varvstopp som förhindrar de allra största uttagen, de som gör skillnad när det behövs. Begränsningen fanns inte där förra året när jag blev 6:a i samma klass på samma banområde.

Nåväl. Materialet är det inget fel på i alla fall och den som tror att cykelcross måste vinnas på kolfiber, skivor och speciallösningar bör kika på den svenska mästarens och tillika cupvinnarens cykel. Fredrik Edins standard-Scott har korsekrade aluminiumhjul, Shimanogrupp och okapat gaffelrör med en spacerstack högre än leran är djup. Nästan en "off the shelf bike", möjligen är de suveräna Avid Ultimatebromsarna eftermonterade och det kan man ju förstå. Den påminner lite om mitt eget recept på en bra cross; lätt, stark och driftsäker. Aerodynamik, vridstyvhet och enorm bromseffekt med oljecisterner på styret betyder mindre men kan kännas inspirerande att åka på, och det verkar ju onekligen slå stort om man tittar på det växande startfältet. 

En vacker dag så ska jag göra verklighet av min gamla idé kring Folkracecrossen, där alla cyklar är till salu för 500 kr efter målgång. Har även funderingar kring en Stafettcross med förarbyte på varje varv samt en 24-timmarscross med löpstart. Vidare spånar jag på galna idéer om Nattcross, Kanttrådscross, Badcross, Kockcross, Pingiscross och Frisörsalongscross med Lotus. 

Peter Apelgren har ju varit med förr. Ni känner igen banan...

1 kommentar:

  1. Tack för en fin fight! Måste erkänna att jag taggade till lite extra när jag började knapra in på dig efter något varv. Så ska det vara. Ses i geggan nästa höst. /Peter E-J

    SvaraRadera