Sidor

söndag 26 maj 2013

Sparris, paddor och klippare.

Hemma från Tyskland efter en bra vecka med många jobbtimmar, ett par hundra Autobahnmil och underbar vit sparris. Ett enda pass cykel har hunnits med i veckan, men det blev också speciellt. Och i enlighet med gällande tradition så har crossen nu hängts in i verkstaden utan att tvättas.

Delar av lerig, tysk skogsväg förflyttade till crossen.

Henrik öser på genom surkålsfälten med sin Sintesi. Eller var det raps?

På stormarknaden i Kiel kunde den olycklige få med sig den här färgglada skapelsen för 399 Euro. Eller så var det summan jag skulle betala för att slippa den...

Idag har jag jagat ikapp med försakade göromål i hemmet och helt lämnat träningen åt Caroline som tog en ansvarsfull löpning i Änggårdsbergen. Efter en rekordsen frukost gick jag ut hårt och sög tag i gräsklipparen som slutade driva när grannen lånade den i förra veckan. Utan drivning på bakhjulen kan man glömma att ta sig upp för grässlänten på baksidan av huset, särskilt om man har 15 kg surt gräs i uppsamlaren och ett par blankslitna seglarstövlar på tassarna.

Det som började med en skruvmejsel slutade med att halva verkstaden låg utspridd på uppfarten. Till slut kom t.o.m. borrmaskinen fram och fick borrat upp en bult som gått av och när väl det problemet var löst så hade förstås ett nytt uppstått. Innan jag välte klipparen på sidan var jag noga med att täta bensinlocket så att ingen bensin skulle rinna ut. Olyckligt nog letade sig bränslet istället ut en annan väg då förgasaren tömdes rätt in i luftfiltret som sedan 20 år var fullt av gammalt gräs. Den sörjan satte ju förstås igen filtret totalt och maskinen ville inte starta. Och jag drog, och drog (skrattande änder), torkade tändstift och kunde inte begripa varför "old faithful" inte startade. När jag tillslut kom på att kolla luftfiltret och fick ut en dyblöt, bensindränkt grästorva till filter så anade jag problemet.

Med nyrensat luftfilter går morfars gamla gräsklippare som ett skott och gräset kapades därför på ny rekordtid. Behöver förmodligen montera en spoiler med ordentlig downforce vid nosen för att få ut full klippeffekt framöver, den vill lätt skena och stegra sig annars.

Efter en lätt lunch i solgasset på altanen vevades dagens andra projekt igång. Städning, tvätt och vaxning av bilen inför sommarens äventyr. Det får ju vara ordning på grejerna om man ska kryssa runt i Europa och turista.

Vill inte stå still...

Igår monterade jag också ett fäste för min iPad Mini så att man kan köra navigatorn från paddan. Blev riktigt bra och även schysst som musikpanel när man kopplar Spotify till bilstereon. 

För att testa installationen var vi tvungna att åka till Varberg för att köpa Siaglass i strut och gå en timme längs havet. Gick det gamla tävlingsvarvet från Gothia GP som man var med och DNF:ade när det begav sig. Jodå, så att... en bild därifrån så är vi klara sen:

Gothia GP i juni 2008, sitter i täten med min blå Pinarello. 
Th: Andreas Lindén, tv: Mathias Bergqvist och Niklas Gustafsson, om jag ser rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar