Sidor

måndag 5 november 2012

Rapport från Sunne

Under dagen har reaktionerna efter helgens cx-slag i Värmland inte låtit vänta på sig. Ett välkänt faktum visar upp sig, som på beställning. De som är mindre nöjda med egen insats, är också mindre nöjda med arrangemanget. De som är helnöjda med eget resultat skriver gott, eller inget. På detta finns flera bevis och ni har förstås redan läst både glada och ledsna bloggar under dagen.

Själv är jag halvnöjd med min egen insats och följdaktligen också halvnöjd med tävlingarnas genomförande från arrangörshåll. Detta innebär ju inte automatiskt att allt varit halvbra, utan det har funnits både bra och mindre bra saker med helgen. Och eftersom jag gillar listor...

schade:
- publiktomt
- informatonslöst på plats
- svårtillgängligt
- ovanligt dystert och grått i målområdet

jawohl:
- utnyttjande av befintligt banområde
- katten Pelle
- skön spaupplevelse på lördagskvällen (klart och fräscht vatten, tänkte ni på det?)
- och det som gör skillnad varje gång: ett fantastiskt härligt crossgäng, på och av banan


Viktigt tugg. Om någon sticker in en mikronfon i högen av cyklister direkt efter målgång så lovar jag ett mästerverk. Fr.v: Thomas Pettersson, Philip King och Patrik Elgström. Alla MCK.

Håll med om att man alldeles för snabbt och lätt kopplar ihop cykeltävlingarna i regi av föreningsliv, cx-cup och SCF med boende- och spapaketet från den privata aktören. Det är precis som att "varumärket", platsen och ryktet på något mystiskt sätt skulle sprida sig ner till den ideella verksamheten och göra tävlingen till ett bättre arrangemang. Det är ju fortfarande upp till arrangören att dra en bana som följer reglementet, få upp lokalt intresse, anvisa cyklister till duschar och cykeltvätt, skapa SM-stämning och bereda en väg fram till målområdet utan att beträda bana eller träskmark.

Selma Spa gör förstås det dem är bra på och det inkluderar inte cykeltävlingar. Och vad gäller just deras inblandning i arrangemanget hoppas jag inte att någon kände sig tvungen att bo på anläggningen bara för att få tillåtelse att köra sönder gräsmattan. Ett snabbt överslag ger att en familj som åker med med två barn, där två tävlar, alla äter och en fru ska kompenseras med fritt val ur spashopen, genererar en utgift på ca 12 000 kr för helgen. Det är mycket för en helg i Sunne men likväl frivilligt förstås.

Själva bodde vi på en värmländsk idyll för några hundralappar per natt och myste i klubböverskridande storgrupp. Det blev en bra peng över som investerades i...ja just det, Selma Spa på lördagskvällen. Vårt eget "paket" per par landade 2 000 kr under specialpriset för helgen, men sådant får man ju stå ut med. Som tur är cupen inte slut ännu och pengarna försvinner ju nästa helg ändå.

Så till resultaten och rapporter från racen.

Lördag, SM i H30 och tolv galna halvgamlingar i två led. Hade svårt att hitta känslan och det ultimata peppet innan start och i brist på fokus och taktik tog jag starten och körde mig stum i första backen. Fick omgående släppa tätduon och inrikta mig på att köra om placering 3-6, vilket ganska snart blev 5-6 eftersom Peter Almlöf och Philip King båda gled iväg retsamt långsamt, men ändå. Benen var inte på topp och den långsamma banan passade mig inte alls, förmodligen just därför (läs översta stycket).

Iväg!

I mål.

Efter första varvet hade jag fortfarande CK CX i hasorna och det stod klart att matchen stod om femteplatsen. Hammarström tilläts tydligen passera och i försöken att följa fick jag "eeeeee" från kroppen vilket släckte gnistan och jag harvade runt resten på egen hand. En tråkig tävling som jag gärna kört igen, med söndagens ben. En sjätte plats, till handlingarna. Stort grattis till Henrik Hågård (ovan t.v) som tog SM-silver bakom Eklund, snyggt!

Söndag, cx-cup Superklass och ett stort startfält, över 40 man. Från min position i andra led kunde jag göra följande analys av den kommande starten.

Åtta man i bredd har fem meter på sig att trängas in på en tre meter bred väg. Till vänster, skog. Till höger, oförlåtande läktare. Startunderlag makadam. Här gäller det att ta för sig till varje pris och inte sluta trampa.

Starten gick och skogen fick besök direkt, en observation tagen ur ögonvrån. Själv lyckades jag få fritt spår ganska tidigt och kunde gå med topp-10 upp i backen och ut i "gräset". Tack vare att jag hade rekat området från sanden till den långa nedförsbacken noggrannt, kunde jag åka riktigt fort här, helt utan broms. Därför hade jag kontakt med täten ganska länge vilket gav mig lite spelrum kommande halvtimmen.

Rekat: snabbaste spåret.

Tätt följd av Philip King.

Mycket trött, försöker förgäves hålla undan för Adam.

Bättre svar från benen och en mer levande tävling höll humöret uppe. Tyvärr kroknade jag något på slutet och släppte upp både King och Almlöf (igen) och på sista varvet kom Adam Steen starkt och körde in försprånget på toppen. Jag lät bli att dra nedför backen för att spara lite kraft till spurten, medveten om hans kvaliteter. Vi gick genom speedwaykurvan i botten i bredd och tog varsin sida upp i springbacken. Adam hoppade på hojen tidigt och jag körde min patenterade "spring fem snabba steg till" innan jag flög på sadeln. Det var helt jämnt där med 100 meter kvar, men tyvärr strejkade pedalerna då klossarna var helt igensatta och jag kunde aldrig dra igång.

En 13:e plats, men länge med smak på en 10:e, hör till en av säsongens bästa insatser. Just "med smak på" känns helrätt och ger en försiktigt positiv och klädsamt ödmjuk framtoning. Större grattis till samme Hågård som sopade hem segern på söndagen, mäktigt.

Nu siktar jag mot Stockholm och en helg som jag tror vi kommer känna annorlunda för. Där väntar två av-och-för-cyklister-tävlingar i ett område fullt av intresserade utövare. Det vill gärna bli lite bättre då.

- - -

Varifrån kommer förresten namnet Sunne? Det spekulerades vilt i 1700-talsstugan framåt kvällen och den numer klassiska cx-kombon rödvin och lösgodis gav näring åt flera teorier. Den vinnande utläggningen baserades på det faktum att Sunne ligger placerat vid det smala vattnet mellan Frykensjöarna. På värmländska; vid "sunne". Dementera gärna, annars fastslås ovan härmed.

1 kommentar:

  1. Rödvinsteorin: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sunne

    SvaraRadera