Sidor

onsdag 14 december 2011

Per säger: "lättsamma män med äventyrliga sammankomster"

Nej, det handlar inte om Superklassen. Mer med min favorit "Per" senare. Först däck.

I ett tidigare inlägg ondgjorde jag mig över våra vinterdäck till bilen som, till skillnad från däck som limmas på fälgen, inte genomgått mitt nålsöga avseende kvalitet. Däcken är, oavsett om det rör cykel eller bil, avgörande för hur ekipaget beter sig och hur det uppfattas av piloten genom manöverkontrollerna. Däck får vara viktigt, men som ni märker inte ett särskilt upphetsande ämne för övrigt.

I tillägg till tidigare mindre smickrande egenskaper, ger en veckas provkörning vid handen att uppsättningen är rejält ur balans och i farter över 115 km/h vibrerar bilen mer än någon människa kan utstå över tiden. Dessa styggelser till vinterhjul är alltså inte bara estetiskt och praktiskt odugliga. De är inte heller helt funktionella. De senaste två dagarna har vår bil spenderat i händerna på en däckfirma i Kungsbacka som gjort allt i sin makt för att runda till hjulen med datamaskiner till hjälp. De har till och med högfartstestat bilen på E6:an, ett grepp som möjligen är mindre relevant men uppenbarligen viktigt nog att återge med ett illa dolt fin i mungipan.

Efter att ha skakat hemåt på motorvägen idag beslöt jag att föra ärendet mot en reklamation och svängde inom Audi Göteborg för att ta mig ett snack med det duktiga servicegänget där, som förmodligen ovetande om förutsättningarna skickade med hjulen när vi köpte bilen i våras.

Om man är stor ska man vara snäll, brukar det heta. Och med tanke på det rekordstora antalet nya Audibilar som trängs runt de nyligen utbyggda lokalerna kryddat med ett försäljningsrekord 2011, så har jag goda förhoppningar om att vi kommer till en lösning.

Nästa blogginlägg kommer att handla om något mycket mer intressant, men i populär cykelbloggaranda så kör jag en cliffhanger, odefinierad i tid, som främst syftar till att säkerställa att det verkligen blir så som jag hade tänkt. Dock kan jag inte knipa igen helt eftersom jag vill vara först med att yppa något om den stora nyheten, som bara jag känner till.

Till sist tycker jag att ni ska lyssna på MixMegapols bejublade kåsör "Per" och hans inspirerande monolog på temat "återvinning". Väl värd två minuter av era liv.

Gör så här:
1. Klicka här.
2. En bit ner till höger finns en röd ruta
3. Klicka på Per 8/12 eller gå in via arkivet och leta upp klippet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar