Sidor

lördag 14 maj 2011

Pang på!

Den här veckan har varit helt galen - och den är inte slut än. Stora frågor, spännande erbjudanden, och mycket jobb. Och lite tid till träning. Helt i linje med klassisk träningsfilosofi så har de få stackars minuter som avsatts till dylik verksamhet spenderats ovan komfortzonen. Alltså, kort och hårt.

Mer om allt kul som händer utanför cyklingen en annan gång. Låt mig bara konstatera att fredagen den 13:e är synad - duktigt. Nu, fokus på de fyra korta pass som pressats fram ur veckoschemat så långt:

Tisdag morgon: 40 min obruten StU till jobbet i Kungsbacka. Ett djupt andetag till frukost och därefter brysk väckning av benen med 23 km på 11:an. Motvinden hjälpte till att hålla ner kadensen och det blev ett riktigt bra pass när den värsta morgonstelheten hade malts bort.

Tisdag eftermiddag: lång tröskel hem. Tid att passa hemma, kom förstås iväg alldeles för sent från jobbet och fick en bra anledning att stå på ordentligt, en sk. naturlig intervall. Fri växel hem och klockan stannade på 34 min, varav 30 på/över tröskeln.

Torsdag kväll: löpning i Änggårdsbergen. Varierat, både i intensitet och underlag, bra för knät inbillar jag mig. Baksida lår fick dock utstå en minst sagt omild behandling då jag avslutade passet med att "spontana in" 20 utfallssteg, en övning som rätt utförd är tänkt att stärka kroppen. Istället förstås, motsatt effekt och en känsla motsvarande monterade benvärmare i x-small. Effektfullt ändå, att åldras 50 år på lika många sekunder.

Lördag lunch: 40 min backintervaller i Sisjön. Lyckades inledningsvis med konststycket att förvärra stelheten genom att fälla fram cykeln illa över en kant och sträcka till något i ena skinkan. Intervallerna fick därför utföras till största delen i stående position, vilket blev lite halvtradigt när det flackade ut på mitten. Som tur är fanns då tyngre växlar att tillgå och tiderna blev därför hyfsat jämförbara med noteringar från juli -09. Otroligt irrelevant faktiskt.

- - - - -

Återkommande besökare noterar säkert att det är ont om tävlingsreferat i bloggen. Det beror på att jag inte tävlat något i år. Ska kolla om det är någon annan ur MCK senior/veteran som tänkt köra något på vägen eller om alla, liksom jag, satsar helhjärtat på halvbra träning i sommar och topp på cross-SM i november.

Mötte förresten Kongo på cykel häromdagen. Världen är upp och ner...

Årets hittills enda pallplats. Caroline köper glass på torget i Kungsbacka under ett varmt pass i slutet av april.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar