Sidor

lördag 7 maj 2011

7:e maj 2001

10 år sedan, på dagen.

Platsen är Ramberget på Hisingen i Göteborg. Fotografen heter Mattias Holm, en klasskamrat på Chalmers som blev min vän och senare även min granne under ett år. Nu, 10 år senare är vi faktiskt också kollegor på Processing.

Nu till den tveksamma uppenbarelsen nedan, ett stycke cykelhistoria som jag egentligen inte är helt bekväm med att analysera. Dock finner jag ett visst nöje i nostalgi och förmodligen blir det här inlägget längre än jag hade tänkt.

Året är alltså 2001 och jag vet att det är den 7:e maj eftersom det i min träningskalender från den dagen står: "Fotorunda, Ramberget. Soligt, stilla. 52,3 km, 150 minuter."

Cykeln, en Merida Extreme 900, var såld av Cykelcity till en man på Näset i Göteborg som glömt anmäla sig till Vätternrundan. Startplats ingick vid köp av Merida på den tiden. Oanvänd blev den min för 4 000 kr. Jag sålde den ett år senare för 4 500 kr, men då hade jag lagt ut 500 kr på ett par coola gula Hutchinsondäck från Evalds MTB i Kvänum. Minns att jag samtidigt köpte en state-of-the-art Topeak handpump med inbyggd manometer som jag lånade ut till någon 2003. Det går bra att lämna tillbaka den nu.

Tröjan från proffslaget Ceramica Panaria Gaerne matchade det gul/orangea perfekt och jag minns hur nöjd jag var med den, trots att den kostade en mindre förmögenhet. Några månader senare åkte Axelsson dit för EPO och kastades ut, tillsammans med min nya tröja.

Två stora flaskor för en fotorunda i stan en kylig vårkväll - check.

Stora helsvarta Santini cykelbyxor som etablerade en cykelrand i omedelbar anslutning till knät - check.

Skorna, mina första Sidi, skulle få tjänstgöra i många år och användes fram till för två vintrar sedan som TC-dojjor. Vid det här laget har de antagit ett tillstånd som får fnöske att framstå som saftigt och de självantänder förmodligen vilken sekund som helst. Men hela, det är dem, liksom de andra fyra Sidiparen som trängs i garderoben.

Hjälm, någon billigare Met-modell. Minns att jag suktade efter en Ippogriffo, men de där däcken krossade min budget. Sedan den dagen har jag lärt mig att aldrig, aldrig upprätta en budget för en cykelsäsong. En klubbkamrat i MCK snickrade på en budget för CX-säsongen förra året, men jag hann stoppa honom i tid.

- - - - - -

Nu; helg och två landsvägspass i härligt försommarväder att se fram emot. Har förresten anmält mig till årets första tävling också - Mumien GP den 5:e juni i Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar