Sidor

söndag 19 september 2010

Klots som klots?

Mer cx-banrek, idag i kombination med lugn distansträning. Vädret körde 20/10:or (sol/ösregn) i sällskap med halv storm från havet, friskt och omväxlande alltså. Jag och Patrik fann riktigt sköna crosslingor söder om Göteborg, där vi tvingades ducka för flygande valplakat med texten "Bostad åt alla, fattig som rik", resolut nedbankade i marken ett stenkast från en 12-miljonersvilla.

Eftersom jag på sistone haft problem med ofrivilliga pedalklotssläpp så tog jag och grävde fram ett nytt SPD-kit i lådorna. Reflekterade över att beteckningen inte överensstämde med de som redan satt under skorna, varför jag kollade upp vad som skiljde dem åt:

"Klotsar med enkel frigöring: SM-SH51
Dessa klotsar frigörs endast när hälen vrids utåt.

Klotsar med flera olika frigöringssätt: SM-SH56
Klotsarna kan frigöras genom att hälarna vrids åt vilket håll som helst.
På grund av att klotsarna också kan frigöras genom att du lyfter på hälen, kan de frigöras av misstag när du använder kraft för att lyfta pedalerna.
Dessa klotsar skall inte användas för cyklingsstilar som kan omfatta att pedalerna dras uppåt."

Gissa vilken modell som suttit monterat under mina skor de senaste två åren?

Jag räknar med att öka min kapacitet med 100 procent tills imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar