Sidor

onsdag 8 september 2010

Cx-kuppen

Ikväll kuppade jag och rullade fram till start i Kvibergs GP med crosshojen. Den galna idén föddes under söndagens Kanskecross och i går kväll somnade jag till huvudräkningar om utväxlingar. Ensam 42-klinga fram och en 12:a bak - motsvarar 53/15, vilket egentligen är lite för lätt. Gissningen var att det skulle räcka till att åka med, men inte ifrån, särskilt inte i lätt utför och medvind på andra halvan av varvet.

Enda förändringen mot ren cx-spec var att jag bytte till mina landsvägspedaler för att kunna köra i riktiga skor och i och med skiftet från SPD till Speedplay så fick jag också sträcka ut benet ca 6 millimeter extra, vilket faktiskt gjorde ganska gott.

Hur gick det då? Jo, jag insåg förstås att jag skulle få det riktigt svettigt, och målsättningen var att sitta med klungan in i mål efter 35 min + ett varv. På förhand var det svårt att förställa sig hur mycket motstånd däcken skulle stå för, jag pumpade förstås maxtryck i Tufos T30 (4,5 kg) vilket känns hyfsat hårt när man känner på det med tummen. Under stående igångdrag i lätt motlut blev jag motbevisad, upprepade gånger. Och någon form av energi måste ju erfordras för att skapa den härliga däcksången som genererade en och annan kommentar under loppet. Det gick trögt helt enkelt och den vila man normalt kan tillgodoräkna sig på en bra rulle infann sig ALDRIG.

Tur då att orosmoment nummer två, utväxlingen, inte begränsade mig så mycket som befarat under loppet - förrän det var 500 meter kvar och dags att avancera ute i vinden. Kröp ihop tight över överröret med händerna djupt i bocken och spann benen så fort det gick, passerade en trave åkare och tog den skarpa högerkurvan med dödsföraktande svaj i tuberna. Skickade på allt som fanns kvar och bottnade efter halva upploppet i en vansinnig, stående motorikspurt med djup längtan efter tre-fyra växlar till.

Ridley X-Fire, GP Edition feat. Speedplay. Foto: Andreas Simonsson.

Det blir höga betyg till den nya crossen. Den visar redan nu att materialet inte kommer att vara en begränsande faktor i höst och de nya Speedsessionhjulen från Revolver Racing matchar ramen perfekt med hög vridstyhet och låg vikt. Mer bilder och en byggrapport kommer snart.

Grattis till Team EPIC MCK Elit som gjorde sitt jobb och sopade hem segern i elitklassen genom Erik.

Grattis till Caroline som tog segern i damklassen i sitt första GP-lopp någonsin.

Grattis till alla oss som fick en kanonkväll ute på Kviberg, med sol, lite sensommarvärme och massa skönt cykelsnack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar