Sidor

torsdag 15 juli 2010

En dubbel, tack.

Gårdagen bjöd på dubbla pass minsann, lite käk och bara ett möte emellan. I generella drag kan man säga att jag satt på cykeln större delen av dagen och jag kan inte komma på något som skulle kunnat slå det igår. I morse kändes halsen lite sträv så jag håller mig lugn under dagen i förhoppning om att resten av veckan ska kunna avverkas enligt plan.

 
När bara timmar räknas så kan man lika gärna välja fin utsikt under träningen.

På väg ut på det andra passet igår erfor jag vad tre mycket äldre damer är kapabla till när de gaddar ihop sig och tar i så att det fräser i permanenten. Från en i jämförelse mycket modern bil, en Saab 900i, levererades både hornstöt och broskbrytande gester av sällskapet vars sammanlagda ålder räcker för att ta oss tillbaka till den där olyckliga dagen på Stockholms Ström när en plötsligt kastvind sänkte nationens stolthet med kanoner och allt.

Med en charmig övertydlighet framgick damernas begäran - den parallellt löpande cykelbanan är en bättre plats för cyklisten, här på bilvägen har han icke att göra. Att släppa ratten med ena handsken och peka samtidigt gick över förväntan, samtidigt verkade det här med avstånd och filkörning en smula mer komplicerat. En gång körkort - alltid körkort. Trevligt med trafikljus i färg nuförtiden...

En synpunkt är alla berättigade till och därför kan man inte klandra Pantertanterna, men man undrar ändå om inte protesten varit kraftigare i det fall de själva, med stöd av varandra och diverse vårdcentralsstämplade tillhyggen, brett ut sig på samma cykelbana när man kommit susande. Då hade vårt möte högst troligt genererat både insändare, muntliga förbannelser och en illa menad skur av hårvårds- och besvärslindrande produkter. 

Jag säger; 
- ja till bilbesiktning inklusive förare. 
- nej till träningsfart på cykelbana bland barnvagnar, hundkoppel och folk som kör bil i handskar sommartid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar