Sidor

söndag 9 december 2012

Topp-12 resultat i Superklassen totalt?

Ännu en härlig dag i Vårgårda och ännu ett bra resultat i snön som visade sig vara ett bättre underlag för mig än väntat. Slutade nia idag, utan kontakt framåt de sista två varven. Dugast Rhino gick som en dröm genom den lösa snön och bettade gott i det frusna gräset. Körde på rekordlågt tryck fram och bakfälgen smattrade hårt mot underlaget på flera partier av banan.

Kände på mig att det skulle bli riktigt svettigt om 10:e platsen i cx-cupen, så det var förstås omöjligt att låta bli att räkna. Sammanställningen bygger på prel. resultat från båda dagarna, samt de åtta bästa av elva tävlingar. Och att jag räknat rätt. Den är ej bekräftad eller officiell på något sätt.


Förhoppningen om att gå förbi Anders och King besannades med minsta marginal. Snabbe-Mats passerade som väntat och Hedström kom från ingenstans med sina nollor i bagaget.

- - - 

Inför nästa års cx-cup kommer jag att skicka två förändringsförslag till cx-gruppen. I båda fallen talar jag i egen sak, men det kvittar. Säkert är det fler som tycker ungefär samma.

a) räkna samtliga poäng i samtliga tävlingar. Alltså, räkna inte bort någon tävling alls i sammandraget. Enklare resultaträkning inför slutomgångarna och man kan starta i finalen medveten om vad man måste prestera för att behålla/klättra i sammandraget. Samtidigt belönar man också de som gör många starter. Otur, sjukdom, haverier och skador hör till sporten och att gå genom en hel säsong utan dem kräver, precis som toppresultat, värdefull tid och energi. Och lite tur.

b) låt poängstegen var större längre ner i resultatlistan. Idag är alla placeringar efter nr 10 värda en poäng styck och som Superklassen ser ut idag tror jag att många hade uppskattat lite större poängsteg, ner mot 20:e - 25:e plats. Det ger mer bränsle åt elden på mittfältet i en sport där 90 % av åkarna inte kör för prispallen i totalen.

I övrigt, otroligt bra jobb av alla arrangörer i år, underbar variation på banorna och en glädjande utveckling i flera klasser. En sammanfattning av den egna insatsen kommer nog under veckan.

2 kommentarer:

  1. Om man slår upp "Lyckad poängberäkning i Cuper" så får man fram;
    "Se Seniorcupen.se"
    :-)
    Bra kört för övrigt.

    SvaraRadera
  2. Jag röstar på dina förslag.Då hade jag fått behålla prispengarna även efter helgens prisutdelning :)

    SvaraRadera