Sidor

lördag 8 december 2012

Årets bästa cross, resultat Superklass

Varning för superlativsparad!

Dagens crosstävling i Vårgårda var i mitt tycke en av årets absolut bästa. Och som ni vet så är man mer positiv när man gjort bra resultat. Alltså var dagens 8:e plats också säsongens bästa insats. Att man för en gångs skull kommer hem med rena kläder och en startklar cykel är ju förstås också bonus.

Idolkort i vackert vinterlandskap. Foto: adamsteen.se

Vädret var underbart; vindstilla, 4-5 minusgrader, strålande sol, torr snö och massor av värme från alla inblandade som vanligt. Startade i långärmad tröja, vinterbyxor, vinterskor och skidhandskar och hade inga problem med kylan alls, helt perfekt temperatur under hela racet.

Knappt 2 bar i Dugasterna passade bra och jag hade fint kantgrepp på det hårdare underlaget. I de mjukare snöpartierna hade man kunnat åka på fälgen, där är det ju bara kraft som gäller och sedan låta hojen röra sig fritt. Över heden hade man inte skottat av reservatskäl och vi fick ett fint avsnitt om ett par hundra meter motsvarande sandkörning. Världsklass!

Var bara nere i backen en gång men kom upp ganska snabbt och som tur var klarade sig hojen bra. Andra hade inte samma tur och Göteborgsklanen hade generellt en sämre dag där man cyklade både över och genom varann, men blod, hjälmkross och hjulsallad som resultat.

Resultat herrar, superklass.

Som ni ser så hade jag häng på Tomas "Muris" Pettersson på slutet men han släppte aldrig in mig på hjul innan spurten. Smart kört.

 I morgon släpper jag loss "dag 2-formen" när vi kör åt andra hållet. Får se vart det tar mig och hur fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar