Sidor

lördag 27 december 2014

Rapha Festive 500 - första halvan

Efter ett lämpligt uppehåll i december är bloggandet tillbaks lagom till årets julfestive. Modelejonen hos Rapha utmanar, i samband med träningloggen Strava, årligen alla cyklister i världen att köra 500 km mellan julafton och nyårsafton, vilket givetvis är en smal sak om man bor i Singapore, Australien eller Skåne där riktiga cyklar kan användas.

För oss på den frusna delen av klotet blir 500 km förstås något mer strävsamt med dubbdäck, minusgrader och kalla nordanvindar. Men, så får vi också äta mer knäck på kvällarna. Förra året betade jag av hela sträckan på sex dagar, mestadels på släta däck i behagliga plusgrader runt Göteborg. I år står jag inför en större utmaning, där jag efter fyra dagar bara kört 250 km beroende på kallt väder och halt väglag.

Efter julfirande i Lidköping är vi nu tillbaks i Mölndal där vädret är mildare och snötäcket mestadels teoretiskt. Innan jag ger mig i kast med andra halvan av årets Rapha Festive 500 så blir det bildsammanfattning från de första fyra passen.

Vinterhoj 2014 "Festive Edition". Julinspirerad sadel och linda, aerohjul och onödigt mycket carbon.

Julaftons morgon söder om Lidköping. När det regnar vid en minusgrad är det bra om vägen inte svänger för mycket. Asfalten ser torr ut men var i själva verket istäckt. När dubbdäcken tystnar är det läge att vara mjuk i armar och axlar.

Senare på förmiddagen, första "snön" på vägarna runt Källby. Att cykla på lätt pudrade grusvägar är ju helt underbart.

Juldagens sällskap; LCK:s tomtetåg med luvor, glitter och kransar.

Favoritunderlaget igen; pudrad grusväg. Just här kör jag parallellt med landningsbanan på Hovby under den första ljusa timmen på Annandagen. Ingen trafik.

Årets vintertest; billiga elsulor. Mer om dessa i ett särskilt inlägg inom kort. Kan bara konstatera att mina fötter numer sätter tidsgränsen efter en olycklig förfrysning för fyra år sedan.

På Annandagskvällen föll ca 15 cm snö i Lidköping. Bilvägarna var dåligt röjda och saltade morgonen därpå och kändes inte säkra, så jag körde den plogade och sandade cykelvägen mellan Stenhammar och Källby några gånger. Runt 5-6 minusgrader i luften och en ohygglig luftfuktighet som bet i kinderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar