Sidor

lördag 12 oktober 2013

Bra cup-premiär!

Cx-fest i Göteborg idag. Strålande sol, värme, snabba spår och massor av folk. Startade från andra led i en mäktigt stor Superklass och tog det säkra före det osäkra och hystade in två hela nävar med watt från start. Det är liksom det enda man kan göra med den startpositionen. Som tack för detta fick jag fritt spår i tio minuter och en skön känsla av att ligga i spets på hemmaplan, väl medveten om att det omöjligt kunde hålla för evigt.

Full fart i spets. Bakom lurar suveräne Ted Pettersson, tätt följd av farsan Pettersson. Duon tog sig sedermera förbi och parkörde hem en seger i P15-16 och en andraplats i Superklassen. Snyggt!

Ganska snart var det dags att slå av på farten och släppa förbi folk som kunde bogsera mig i mål. Först gick uppdraget till Pierre, men han körde ifrån mig. Sedan släppte jag förbi Ted och Thomas. Där borde jag orkat hålla hjul, men idag fanns inte tempoväxlingen där. Så småningom kom även Janne J ikapp och den rullen gick bättre att följa, särskilt in och igenom kurvorna. Men slätdraget i den gubben skojar man inte bort så efter två varv med varierande lucka fick även han åka. Surt.

Alldeles strax blev det även dags att försvara fjärdeplatsen. Den matchen var dock över på tre sekunder då Christian både stötte ikapp och ifrån mig på asfaltsrakan. Det var första gången i höst som jag såg hans rygg och där försvann en del av motivationen. Åkte jag så långsamt nu?

En femteplats hade ändå varit nytt personrekord i Superklassen, så de sista två varven körde jag på det resultatet. Men någonstans i bakhuvudet spökade en oroskänsla. Det fanns en snabbing som jag inte sett röken av sedan startfållan, någon som normalt borde vara en bit före mig vid det här laget. En snabb titt bakåt, nej, ingen där. Pressa vidare. Plötsligt, ett halvt varv senare, som en skugga, upp jämsides i trappan. Benen strejkar, vill inte kliva upp på sista steget. Mats, som vurpat tidigt, glider förbi, öppnar en lucka ute på gräset direkt - matchen är över.

Ute på sista varvet fick jag på en liten fartökning. Kanske, kanske skulle det bli något strul framför när Mats kommer ikapp Janne och Christian. Nej, istället en sjätte plats, vilket ändå är långt över förväntningarna med tanke på uppladdning, träningsmängd och fokus. Och tangerat personbästa i cupsammanhang. Det trodde jag inte att jag hade i kroppen. Ridleyn gick som en dröm idag, med Dugast Rhino som bettade överallt på varvet. Ingen broms, bara driv. Underbar känsla.

All in - all out! Jag sätter mig här en stund...

Om lördagens mål var att gå all-in och köra med det som fanns, så kommer söndagen gå ut på att köra med det som finns kvar. Seedningen placerar mig långt fram även i söndagens start och ja, det är väl bara att dynga på och visa lejonet.

Vi ses på Vallen, starten går kl 11.30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar