Sidor

söndag 13 november 2011

Två bra pass

Kristianstad Cup
Lördagens cuppremiär i Kristianstad var riktigt kul att köra, en torr, snabb bana som passar mig bra. Startade som oseedad i en ny spännande position (sist) och fick brottas lite i starten. Landade runt 18:e plats efter startvarvet, kroppen svarade ganska hyfsat och den sista segheten lossande efter 20 minuter. Hade börjat avancera när snabbkopplingen bak fick ett spöksläpp i en vänsterkurva. Bakhjulet ställde sig på tvären i gaffel och låste vackert - tvärnit. Som tur var klarade jag bakväxeln och kom av hojen ganska snabbt. Upptäcker till min förvåning att jag också samlat på mig en knappt meterlång ståltråd som snott in sig i kassett, nav, ekrar och snabbkoppling. 

Hade väl att göra en dryg halvminut med trasslet och tappade 6-7 placeringar. Startade jakten och fick in ett nytt flyt tills jag började misstänka punktering bak. De sista två varven gick hojen nästan på fälgen och jag fruktade tubkräng i fartkurvorna. Genomslagen duggade tätt och det small riktigt rejält på gräset innan upploppet. Var ganska less på strulet så jag tappade både fokus och två placeringar alldeles på slutet.

Åstorp - SM
Inför dagens veteran-SM hade jag inga större förhoppningar, en topp-15 fanns nog inom räckhåll om precis allt ville gå vägen. Men det ville det inte. En grymt inspirerande inramning och härlig stämning efter seniorernas lopp gav mig ett märkligt lugn och jag klev på rejält i starten från min sista position och krigade mig upp en bra bit på startrakan utan att pressa för hårt. Låg med bra i början tills jag drog på en sladd i en vänsterkurva efter två minuter och satte kedjan mellan klinga och kedjestag. Och där satt den, stenhårt. Fick stanna och meka idag igen! Efter 20 sekunder misshandel av stolthet och cykel fick jag loss kedjan, slog upp blicken och klev på hojen. Insåg att jag var dead-last. Såg inte en käft nånstans. Tydligen gick det på rätt bra på startvarvet...

Insåg att dagen var förlorad och siktade istället på att få ett bra pass med fokus på teknik, nu när jag kunde välja linje själv hela tiden (precis som Darvell). Fick passerat 4-5 åkare och hamnade i det förhatliga vakuumet utan någon att gå på. Fick så småningom korn på MCK-Håkan som hade ett försprång på 10-12 sekunder. Hade legat och varvat jämnt med honom i två varv när plötsligt MCK-Lasse stormar förbi som den svedde efter ett hjulbyte i depån. Tog hjul på honom med planer på att köra ihop, men eftersom han fått ett japanskt hjul till sin Campacross så blev han tyvärr inte så gammal i det samarbetet.

Rullade i mål i ett nytt vakuum och kunde för andra gången den här helgen packa in både cyklar och cyklister, rätt in i bilen, utan tvätt eller ombyte. Rent och snyggt. En dammvippa på det, så är hojen vardagsrumsfin. Vi kallar det växthushöst och man kan tycka lite olika om det...

Alltså, två riktigt bra träningspass, vansinnigt kul crosskörning, en massa mekaniskt strul och inga placeringar att blogga om. Ungefär som väntat, alltihop. Med detta i bagaget har jag beslutat att fullfölja resten av Cx-cupen vilket i sig ställer tre krav, minst:
a) börja träna
b) fortsätt träna
c) plocka isär cykeln i molekyler och sätt i hop den igen

Varken kropp eller utrustning fått relevant omtanke på respektive område sedan Lund i januari. En dubbelhelg i Skåne var det som behövdes för att frigöra energi för en halvsäsongssatsning. 

Grattis Hasse, Åsa och Mange som blev svenska mästare idag. Väl förtjänt alla tre.
Tack också till CKC4 och Åstorps CK som ordnade fina tävlingar.

Vi ses i Lund nästa helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar