Sidor

söndag 10 oktober 2010

"Lunkan mötte en blind tant i sanden."

Efter dagens CRC CX Cup i Skatås tog jag ett djupt andetag och blåste av båda tuberna från Revolverhjulen, bröt förseglingen på min tubklisterhink och började pensla. Två par hjul med nya däck. Två lager klister på däcken. Ett lager på fälgarna varje dygn. Kräng på, rulla på kvastskaft och pumpa upp försiktigt. Sedan får de stå från onsdag morgon och gifta ihop sig och när jag kör på lördag kan inget gå fel.

Mina MCK-vänner Patrik och Mattias har gjort precis på ovan beskrivna vis och kände därför stor trygghet under hela den minut de deltog i dagens race innan de kavlade av baktuberna. Själv hade jag på känn att jag låg risigt till så jag höll trycket högt i T30:orna för att kunna fullfölja i det sliriga gräset. Nackdelen var förstås uteblivet grepp på lergräset och mängder av saliv i nacken från Tomas och de andra som låg och svor bakom. Fördelen med 4 kilos tryck är ju att asfaltsslingan och grusrakorna blir väldigt trevliga.

När den belgiska dimman rullade in förstod de att det var dags.

Annars saknades all spets idag som en naturlig följd av åtta dagars kontinuerlig träning och jag körde runt varven i 30 minuter som en diesel och slutade fyra tror jag. Efter Lunkan som fick mersmak, efter Steve som gick som en blodig jo-jo i fältet och efter Axel som jag tror körde sitt livs crossrace med hiskeliga älgakliv i den långa springbacken, snyggt!

Och för oss som gnäller över hundar, löpare och rullskidåkare som är i vägen när vi kör i Skatås - Lunkan mötte en blind tant i sanden! Det slår väl allt?

Här finns en del fina bilder från dagens träning/tävling i Skatås, tagna av Mats Harring som i gott sällskap kavlade tidigt. http://www.pixbox.se/pic_show_id31739531.html

Förutom att stå på startlinjen i årets Cx-cup så är jag, liksom förra året, banchef för tävlingarna i Lidköping. Kanske är vi Sveriges minsta arrangörsgrupp, jag Fredrik & Fredrik, men vi får också fin hjälp från alla LCK:are som ställer upp den 23-24:e oktober. I de roller vi har som projektledare för tävlingen kan det ibland uppstå situationer där man inte vet hur man ska gå vidare. Vid dessa tillfällen mottages tips tacksamt, så för oss och för alla andra i cykelsverige, här kommer ett utdrag från projektledareskolan, nedtecknat från en whiteboard på jobbet:

Tips från Roger (projektledarskolan):
- Döda alltid vittnen.
- Sy upp en folkdräkt.
- Inta alltid försvarsställning, peka på någon annan.
- Om någon verkar nöjd, börja ana oråd.
- Det skall inte mycket till innan det blir fel.
- Det handlar inte om att planera väl utan om hur fort man kan planera om.

Lycka till med era projekt.

1 kommentar:

  1. Hej

    Säga vad man vill men det är inte den snyggaste sporten. Men den är säkert rolig.

    Stefan

    SvaraRadera