Den sociala aspekten - sällskapet, väger tyngre än på sommaren, då den lägre intensiteten öppnar för långa, sammanhängande samtal. Det brukar också anses ofint att komma dragandes på något lättrullat när andra sliter dubb, av förklarliga skäl. Det gäller alltså att synka, både person och material.
Riggat för snabbåka i snön.
Själv möter jag de kommande månaderna med en solid Campagnoloutrustad Ridleycross i aluminium. I taket hänger tre kompletta hjulpar för att få ut det mesta av varje tillfälle;
- Campagnolo Khamsin kanttråd med Continental Sportcontact 28 mm - tungt men lättrullat för de snabba höst och vårdagarna på snöfria vägar.
- Evolve Carbon 38 mm tub med Tufo Flexus Primus 32 mm - för de snabba vinterdagarna i nysnö eller på grus (bilden).
- Mavic Ksyrium Elite kanttråd med Nokian Hakka W240/W106 - för de tröga, långsamma passen på packad snö och i halka.
På belysningsfronten testar jag nya lampor från Cateye; Volt 300 fram och Rapid 1 bak. Båda har uppladdningsbara lithiumbatterier och laddas via USB, enkelt att ha en extra laddkabel liggande på jobbet så att man kan köra med full power t&r även i minusgrader.
Här ser ni prisvärda Cateye Volt 300. Liten, USB-laddbar med 300 lumen för ca 500 kr.
Ett annat tips; för att slippa få dina prylar solkiga och mjuka av kondensfukt i bakfickorna, lägg dem i en snygg flaskställsbehållare som den på bilden till höger. Pengar, glasögon och telefon - allt går ner och ligger skyddat, bättre än i jackan om du klotar.
Och ja, ett ställ blir upptaget, men du behöver ändå bara en flaska vatten för ett vinterpass, använda gärna en isolerad variant och skona mun och mage från isflaken.
På klädsidan står jag också inför en uppgradering. I dagarna väntar jag in ett paket med full stass från favoritmärket Sportful. Efter att ha väntat i sex år på att de gamla vindtäta vinterbyxorna ska gå sönder har jag nu gett upp, erkänner mig besegrad och investerar i ett par nya "No rain" ändå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar