Sidor

måndag 25 april 2011

Det körs...

... för dåligt, mer om det längre ner.

... också en och annan lagtempoträning på vägarna kring Mölndal så här års. Tyvärr så får jag sitta på hjul just nu eftersom jag har ont i ett knä sedan tidigare i veckan. Men, hjul är trevliga och igår passade jag på att slita lite på Borakassetten under distanspasset över Gällinge. Knät går ganska smärtfritt så länge jag inte lägger någon kraft i pedalen och det går alltid att lätta på det onda trycket inifrån genom att ställa sig upp och trampa en stund.

Förmodligen borde jag vila helt idag, men det kommer ju inte att hända.

Lagtemporyttare i söndagsvärmen fr.v: Ted, Caroline, Micke, Jonas, Lasse och Patrik.

Igår eftermiddag köpte vi en påse påskägg, satte den mellan sätena i bilen och rullade norrut. Körde på känn och inspiration och landade så småningom i Klädesholmen på Tjörn där vi belönades med en vansinnigt vacker vårkväll vid havet.




På vägen hem valde jag av tidsskäl att utmana rådande tillstånd av harmoni och inre frid genom att ta motorvägen tillbaka ner mot Göteborg, väl medveten om att jag inte kan färdas på tvåfilig väg i mer än tio minuter innan jag får spel på alla dubbelparkerande tomtar som ska "köra om" i 100 km/h. Jag hade utan vidare kunnat fylla en bloggmeter med text ang. detta svenska fenomen, men istället får min stackars sambo ofta den muntliga versionen och kan intyga att jag, som få andra, kan gå från glädjefyllt kvitter till onda ord och direkta trafikuppmaningar under en och samma mening.

Som jämförelse kan vi titta på kulturen tillämpad av våra tyska ovänner. Om du "parkerar" din bil i 100 km/h i omkörningsfilen på Autobahn så blir du kylarprydnad på en Maybach inom 15 sekunder, alternativt så får du uppleva ditt kombiutrymme inifrån med ett reservhjul runt halsen och ett fälgkors indrivet i mjälten. Lite mer aggressivt men samtidigt tydligt och disciplinskapande. 

Eller som jenkarna säger; "move it or loose it". Funkar för övrigt även i en seniorspurt.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Tänkte precis skriva ett liknande inlägg efter att ha tvingats ligga bakom dessa vänsterfilsfasciter hela vägen från Åstorp. Det borde vara förenat med allmän stening att ligga ivägen på det sättet.

    //Stefan

    SvaraRadera
  2. Truck on truck - en annan favorit. Hellre dricker de alkoholfritt än släpper på gasen när kollegan ska förbi med sin trötta trailerdragare. Har man lite tur så belönas man med tre stenskott eller en lös regummering i framrutan medan man väntar först i kön. Alternativt en halväten McFeast och en polsk herrtidning.

    SvaraRadera