Sidor

tisdag 29 juli 2014

Däcktest - Dugast Strada Cotton

Dags att titta lite närmare på sommarens däcktest - ett Dugast Strada Cotton 25, inhandlat hos Karlssons cykel i Majorna, strax väster om Göteborg. Den första viktiga delen av testet - högtidsstunden när man hämtar ut dem från butiken, kan ni läsa om här.

Andra delen kommer här. Vi börjar med mjuka värden och avslutar hårt med siffror och slagord. Mycket nöje!

Hör bomull, latex och gummi hemma i carbonvärlden?

Montage med bibehållen stil
Tubdäck kan vara svåra att montera på fälgen. Om så är fallet beror det oftast på att du gör fel, men innan jag skjuter in hakan så passar jag på att mjuka upp påståendet med det faktum att jag själv befläckade jag ena sidan av bakdäcket genom att låta den snudda vid kassetten. Att vanhelga på detta vis är förstås oförsvarbart och kunde enkelt förhindrats genom att hålla kassetten ren men framför allt genom att vända på bakhjulet och kränga på tuben från icke drivsida. Klister från smetiga fingrar vill vi heller inte ha på däcksidorna, det blir fula fläckar när smutsen fastnat. För att undvika detta bör tuben pumpas upp på en ren fälg dagarna innan montage så att textilen tänjs ut.

Om du tänkt köra i väta och smuts, applicera gärna Aquasure på däckssidorna (som jag gör på alla mina crosstuber från Dugast) så håller bomullen mycket längre och tuben går från att vara en säsongsförbrukning till en bästavän i ur och skur, år efter år. En varning är dock på sin plats - Aquasure är flytande plast och går inte bort med mindre än vinkelslip. Få det inte på dig!

Komfort
Ja. Tack för det. Hade redan fattat beslutet att avyttra mina Borahjul eftersom jag tycker att de är lite för hårda att finåka på. De hade fått lämna plats för ett par lägre tubhjul bättre anpassade för en vardag med avsaknad av hårda, snabba pass, tävlingar och lagtempon. Men, med lite extra bredd och holländsk magi så har rätt känsla infunnit sig och de klassiska högprofilhjulen blir kvar, med Dugaster på.

Av alla vägar jag tränar på så finns inga med sämre beläggning än de kring Hunnebostrand. Förvisso är vägarna fria från bilar och allt annat också, men asfaltens är medeltida, grov, lappad och ojämn. I vanliga fall brukar jag sänka trycket i min kanttrådshjul med 1 bar för att inte studsa av cykeln och få domningar i alla kontaktpunkter, men det känns ändå stötigt och trögt. Gissa om Dugasttuberna får allt det där att försvinna, trots högprofilhjul. De har en riktigt bra förmåga att käka stök och rulla lätt. Jag har cyklat färdigt på kanttråd i Bohuslän, den saken är klar.



Ljud
Har landsvägsdäck olika "läten"? Jodå, särskilt tydligt blir det förstås om de sitter monterade på en rejäl resonanslåda modell högprofil kolfiber. Om ett tubdäck är följsamt och mjukt förmedlar det mindre vibrationer (ljud) till fälgen som får mindre oväsen att förstärka. Min allra första, spontana reaktion när jag provkörde Dugast Strada var hur tyst cykeln rullade jämfört med mina GP4000-tuber. Med Campagnolo Bora Ultra 50 mm är det en markant skillnad, till det bättre enligt min mening. Det svaga bruset, lite grovt till karaktären, har bytts mot ett stilla sus som matchar ekipaget på bästa sätt.

 Campagnolos Bora Ultra är inte kända för att vara tysta, men nu kör jag med en ljudnivån nära lågprofil aluminium kanttråd. Gilla!

Frigång
Om du väljer ett bredare däck, antingen för ökad komfort eller för att tyska Tour lovar dig sköna gratiswatt, tänk på att först kontrollera att de får plats på din cykel. Broms och/eller gaffel kan vara i vägen när du väljer bredder över 23 mm. På min Pinarello Dogma 2 är Strada 25 precis på gränsen i bak. Jag upplever ett svagt friktionsljud vid fullt pådrag stående. Bakhjulet flexar en dryg millimeter och det räcker för kontakt. Den dagen ljudet tystnar är det nog dags att byta ben, snarare än däck.

Slitage
Efter en dryg månad ser bakdäcket ut som nedan, ett knappt synbart slitage. Det finns inga andra skador på däcken, inte ens de vanliga små skärsåren som syns till. Undrar varför.

Bakdäcket efter 600 km asfalt.

Tryck
Den stolte Dugastägaren pumpar gärna. Inte mycket, men ofta. Däckens bästa egenskaper kommer fram vid lite lägre tryck så var försiktig med att trycka för hårt på din Rennkompressor. Istället bör du göra täta kontroller av trycket då konstruktionen med de fina latexslangarna är ungefär så här tät, enligt egna mätningar:

Utgångstryck: 7 bar
Efter 6 h: 6,5 bar
Efter 12 h: 5,5 bar
Efter 24 h: 4,5 bar
Efter en vecka: 1 bar

Då däcken stått över en vecka utan att pumpas kan man lätt missta dem för punkterade, men icke. Håll din förtvivlan och avvakta med att snitta handleden tills du pumpat upp dem och lugnt kan konstatera att allt är som det ska. Om du ändå skulle välja att förblöda i total sorg över en falsk punka, akta så att du inte fläckar ned däcksidorna.

Om du lyckats fylla tuberna med riktig finluft, t.ex. pumpat upp tuberna i Belgien, kan du droppa i lite Doc Blue från Schwalbe. Då håller de tätt och du riskerar inte att späda ut den sura, fuktiga kolmonoxiddimman från Antwerpen med frisk havsluft från Vinga.


Handtillverkat.

Vikt
Dugast Strada 25 väger ca 350 gram. En snabb jämförelse med ett riktigt lätt kanttrådsdäck i samma bredd, t.ex. Continental GP4000 25 mm som med en standard innerslang väger 340 gram, ger att det är små skillnader vi talar om.

Pris
Tuberna kostar 690 kr/st hos Karlssons Cykel. Det innebär att det är samma pris som t.ex. Continentals bästa tubdäck, GP4000, förutsatt att du köper dem på billigaste stället på nätet och får det fraktfritt. Annars vinner Dugast prismatchen, faktiskt.


Sammanfattningsvis... 
... så möter Dugast Strada Cotton myterna med full kraft och slår hål på en del av dem. 

Nej, det är inte särskilt tungt, inte dyrare än andra kvalitetsdäck och slits inte fortare.

Ja, däcket är känsligt i sidorna, surnar i väta (utan Aquasure) och ser tråkiga ut om man kladdar på bomullen. Allt beroende på den unika sidouppbyggnaden som också står bakom de flesta fördelar.

Ja, det rullar lätt och tyst, ger ökad komfort men utan att kännas trögt.

Ja, de är otroligt vackra och ger ett klassiskt, snyggt utseende på alla cyklar oavsett hjulmodell.

Jag är en beige kund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar